خانه | پست الکترونیک | آرشیو

صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

تماس بانویسنده ازطریق ایمیل:tarikeredemokrat@yahoo.com


اولین تماس حزب دمکرات با بعث عراق درابتدای جنگ ایران-عراق به روایت مامه غنی

درنوشته های قبلی که از مامه غنی نقل کرده ایم عنوان داشته بودیم که غنی بلوریان شخصی بود که با شجاعت انگشت روی تمامی اشتباهات خودی می گذارد و به مردم اعلام میکند.در نوشتار ذیل این گفته به معنای واقعی نمود می یابد و مام غنی بخوبی نشان میدهد که اشتباهات حزب در چه بوده و چگونه یک عده حزب را به تباهی کشاندند.حال قضاوت با خوانندگان عزیز باشد که مامه غنی شجاع بود یا رفقایی که اکنون و در سال2012 هنوزهم اشتباهات خود راقبول نداشته و ندارند و حتی گاهاً در ستایش اشتباهاتشان حرفهای بلندقامت!!! هم میزنند.براستی اگر رفقای رهبری حزب دمکرات فقط نیمی از شهامت و شجاعت غنی بلوریان را برای قبول اشتباه یا اشتباهات داشتند الان سرنوشت حزب همین بود که الان دارد؟!متاسفانه ما حزبیون-مخصوصاٌ حزب دمکرات-هرگز شهامت انتقاد از رفتاروعملکرد خود را نداشته و نداریم و هیچوقت اشتباهاتمان را نپذیرفتیم و شاید برای همین است که اکنون در میان مردم کوردستان محبوبیتی برایمان نمانده است.

قبلاًگفتم،رفقای حزب دمکرات درجریان انقلاب 1979از بغداد به کردستان ایران برگشتند.تعدادشان حدود چهل نفر بود که اختلافات موجود،آنها را نیز از هم جدا کرده بود.اختلافات موجود بین رفقا و در اقلیت بودن کورد ایرانی در بغداد و دیگر شهرهای عراق مشکلات خاص زندگی شان جلوی فعالیت آنها را گرفته بود و در کشورهای دیگر نیز هیچ تشکیلاتی وجود نداشت.رفقا به هنگام بازگشت،تازه به فکر سازماندهی حزب افتاده بودند که آن هم زمان و فرصت مناسب می خواست،که چنین فرصتی به دست نیاوردند و جنگ آغاز شد.در زمان جنگ و درگیری،تعدادی از مردم شهرها و روستاها به طرف حزب آمدند و پیشمرگ شدند،که بیش از 98 درصد آنها با جنگ پارتیزانی آشنایی نداشتند و حتی تعدادی از آنها نمیدانستند چطور و به چه شیوه ای با کلاشینکف تیراندازی کنند...حزب دمکرات برخلاف کومه له که یک تشکیلات مائوئیستی تازه تاسیس بود،باهمه ضعف و بی سازمانی،به دلیل سابقه مبارزاتی سالهای گذشته برای مردم شناخته شده بود و اهداف روشنی برای خودمختاری داشت.مردم کردستان در آن زمان به آسانی شعارها را می پذیرفتند و عموماً متوجه آن می شدند ولی حزبی که فقط عنوان حزب را داشته باشد و بدون سازماندهی نیرومند وارد جنگ بشود،کار عبث و بیهوده ای کرده است.حزب دمکرات می بایست قبل از جنگ سه ماهه مسیر سیاسی را انتخاب میکرد تا در این مرحله به یک نیروی سیاسی کارآمد تبدیل شود ولی هرکاری که انجام داد بدون برنامه و بدون روش علمی بود،فقط با کمک گرفتن از شیوه جنگ عشیرتی وارد میدان جنگ مسلحانه شد،که سرنوشت آن امروزه روشن است.

حزب دمکرات به دلیل نداشتن فرصت و عدم توجه به مبارزه سیاسی و تشکیلاتی،با بی ایمانی به این نوع مبارزه نتوانست روشنفکران باسواد را به سوی خود جلب نماید و در آنها ایمان و اعتماد ایجاد کند.اگرالان نیز به شکل و قالب حزب نگاه کند می بیند،حزب به غیراز روستائیان مسلح،نتوانسته روشنفکران انقلابی آگاه سیاسی را جذب نماید و این نیرو نمی تواند موجب موجودیت یک حزب سیاسی مثل حزب دمکرات که ادعای رهبری جنبش خلق کورد را می نماید،بشود.

بدین طریق،وقتی مرکزیت حزب دمکرات دربغداد بود،رهبری حزب رابطه صمیمانه ای با رژیم بعث عراق داشت و با کمک مالی حزب بعث اداره می شد ولی بدون اجازه رژیم عراق نمی توانست فعالیت کند.به هنگام بازگشت رفقای حزبی به کردستان ایران در جریان انقلاب سال1357،رهبری حزب رابطه گذشته خود را از دست داد ولی هرگز رابطه خود را قطع نکرد و این بار حزب باتوجه به بعضی از منافع گروهی رفقا،به طور محرمانه با رژیم بعث تماس می گرفت.زمانی که ارتش مهاباد را اشغال کرد،براساس تصمیمی که قبلاً به آن اشاره کردم،قراربود لیست مفصلی به عراق داده شود و فقط برای یکبار از عراق کمک گرفته شود و بس،ولی بعدها معلوم شد این رابطه محرمانه به طور مداوم وجود داشته و زمانیکه جنگ شدیدتر شد،معلوم شد قاسملو قرار بین من و خودش را زیر پا گذاشته است.

همه میدانیم که جنبش مسلحانه نیاز به پشتیبانی امین دارد ولی در رابطه بین حزب و دولت پشتیبان،باید شخصیت و استقلال جنبش حفظ شود و قدرت انقلاب به دست دولت پشتیبان نیفتد و باید جنبش روی پای خودش بایستد و به کمک مردم خودش متکی باشد و خودش را به دولت بیگانه وابسته نکند،مخصوصاً اگر آن دولت،دشمن قدیمی و تاریخی آن ملت باشد.دوستی و نزدیکی با دولت پشتیبان نباید از از مرز متعارف فراتر رود وجنبش چماقی در دست رژیم پشتیبان گردد،این دولت هر دولتی می خواهد باشد فرقی نمی کند.قیام های کورد تاکنون متاسفانه خودشان را از این خطر حفظ نکرده اند و سرانجام ضربه دولتهای پشتیبان را خورده اند و همه خون های ریخته شده به هدر رفته است.

دکتر قاسملو براساس راهنمایی مام جلال و ابوجمیل که قبلاً به آن اشاره کردم لیست بلند بالایی آماده کرد و برای رژیم بعث فرستاد،ایت لیست تنها شامل اسلحه و مهمات نمیشد،بلکه پول و سوخت ماشین را نیز در بر میگرفت،ولی رژیم بغداد شاید حدود یک صدم خواسته ها را تامین کرد...

در رابطه بادرخواست این وسایل،دفتر سیاسی حزب تصمیم گرفت یک گروه از جوانان باسواد را به عراق اعزام کند که آموزش اسلحه سنگین و نیمه سنگین ببینند.مدت کوتاهی پس از آن،من به قلعه دیزه رفتم و با دوستان دیدار کردم،آنها گفتن:"حدود یک ماه است ما را در یک طویله انداخته اند و گاه گاه یک گروهبان عراقی می آید و روش کار با کلاشینکف را آموزش میدهد."آنها گفتند:"بعثی ها به ما بی احترامی کرده و مثل یک زندانی با ما رفتار می کنند."من هم به آنها گفتم این روش را قبول نکنید و به "آسیاب پشت شکاو"برگردید.وقتی برگشتند در پاسخ انتقاد قاسملو که گفت چرا برگشته اید،واقعیت مسئله را تعریف کردند.



+ نوشته شده در 26 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

رامبود لطف پوری از بحرانهای داخلی حدک سخن میگوید!

دراینجا توجه خوانندگان عزیز را به مصاحبه خواندنی رامبود درمورد گروه هه لویست جلب می نمائیم که نکاتی جالب را از مشکلات و بحرانهای داخلی حدک را به همه نشان میدهد.دراینجا مدیریت این وبلاگ به لطف پوری بخاطر افشای برخی واقعیات لادرها تشکر می نماید وامیدواراست کماکان این رویه را ادامه دهد

"ناره‌زایه‌تییه‌کانی نێو حدک زۆر زیاترن له‌وه‌ی که‌ ته‌نیا له‌ گرووپی هه‌ڵوێستدا کورت بکرێنه‌وه‌"
 

گرووپی هه‌ڵوێست به‌رهه‌می چیه‌ و به‌ پێی چ زه‌روره‌تێک پێکهاتوه‌؟
لوتفپوری: وه‌ک له‌ ناوه‌که‌یرا دیاره‌ گرووپی هه‌ڵوێست به‌رهه‌می هه‌ڵوێست گرتنی کۆمه‌ڵێک له‌ کادر و پێشمه‌رگه‌ و ئه‌ندامانی حیزبه‌ له‌ به‌رامبه‌ر ئه‌و بارودۆخه‌ ناله‌باره‌ی که‌ به‌ دوای دابڕانه‌وه‌ حیزبی ئێمه‌ی تێکه‌وتوه‌. به‌رهه‌می ناره‌زایه‌تییه‌ له‌ به‌رامبه‌ر ئه‌و به‌ڵێن شکێنییانه‌ی رێبه‌رانی دیار و نادیاری حیزب. به‌ڵێنی نوێگه‌رایی، نه‌ته‌وه‌یی بوون، نه‌هێشتنی ناوچه‌گه‌ری و باندبازی ، شایسته‌سالاری،دیسانترالیزه‌ کردنی حیزب ، گرینگی دان به‌ لاوان و ژنان و زۆر به‌ڵێنییتر که‌ هه‌موو بوون به‌ بڵقی سه‌ر ئاو و له‌ بیر کران. 6 سال ماوه‌یه‌کی که‌م نیه‌ بۆ ئه‌وه‌ی راستی و دروستیی دروشم و به‌ڵێنه‌کان بسه‌لمێنێ.. ده‌بوو کۆنگره‌ی 15 باشتر بین له‌ کۆنگره‌ی 14 به‌لام له‌ راستیدا کۆنگره‌ی 15 زیاتر له‌ کۆبوونه‌وه‌یه‌کی حیزبی ده‌چوو تا کۆنگره‌. له‌ کۆنگره‌ی15 دا ده‌فته‌ری سیاسیی کۆنگره‌ی 14 و رێبه‌رایه‌تیی سه‌ره‌کی به‌ڵام نادیاری حیزب ، حیزبیان بۆ دواوه‌ گه‌رانده‌وه‌، له‌ راستیدا به‌ هه‌ردووکیانه‌وه‌ کوده‌تایه‌کیان له‌ دژی نوێخوازی، چاکسازی و چالاکسازی کرد و له‌ ده‌سته‌به‌ندییه‌کی ناوچه‌گه‌رایانه‌دا تۆماری هیوای نوێبوونه‌وه‌ و گۆڕانکارییان هه‌ڵپێچا. به‌ڵام بۆ ئه‌وه‌ی که‌ به‌ پێی چ پێویستییه‌ک پێکهات ، ده‌بێ بڵێم پێویست بوو ئاوڕێک له‌و 6 ساڵه‌ بده‌ینه‌وه‌ بزانین ئه‌و تێچووه‌ی که‌ هه‌م ئێمه‌ و هه‌م تێکرای نه‌ته‌وه‌که‌مان له‌ پێناو ئه‌م دابرانه‌دا داویه‌تی چه‌نده‌ی ده‌سکه‌وت بووه‌ و ئایا سه‌رکه‌وتوو بووه‌ یا نه‌. به‌ له‌به‌رچاوگرتنی ئه‌وه‌ی که‌ گۆڕانکارییه‌کی پۆزه‌تیڤی ئه‌وتۆ به‌دی ناکرێ و خراپتر بووین به‌ڵام باشتر نه‌بووین و دابران بۆته‌ به‌ڵایه‌ک و داوێنی جوولانه‌وه‌ی نه‌ته‌وه‌که‌مانی گرتوه‌، سه‌رکه‌وتوو نه‌بووه‌ و ئیتر هیچ پاساوێک بۆ ره‌وایی به‌خشین به‌م جیابوونه‌وه‌ نه‌ماوه‌. هیچ پاساوێک بۆ بوونی 2 حیزبی دیمۆکرات نیه‌ . ئه‌م جیا بوونه‌وه‌ هێزی گه‌له‌که‌مانی پارچه‌ کردوه‌ ، 2به‌ره‌کی درووست بووه‌ ، به‌ره‌ پێک نایه‌ت، دوژمن باشترین هه‌لی ده‌ست که‌وتووه‌ . به‌ کورتی ئه‌و ئاوه‌ی دابران به‌ ئاشی دوژمنیدا کرد ده‌بێ له‌ سه‌چاوه‌وه‌ وشکی که‌ین ، ئه‌وه‌ش ته‌نیا به‌ یه‌کبوونه‌وه‌ ده‌کرێ .
رێبه‌رایه‌تیی حدک به‌رده‌وام باسی یه‌کگرتنه‌وه‌ی کردوه‌ ، ئێوه‌ پێتان وایه‌ له‌وه‌ زیاترتان وتوه‌؟جیاوازی قسه‌که‌ی ئێوه‌ له‌گه‌ل ئه‌وان چیه‌؟
لوتفپوری: راست ده‌که‌ی به‌رده‌وام وایان وتوه‌، هه‌ر رۆژی دوای جیابوونه‌وه‌که‌ ئه‌م درووشمه‌یان هه‌ڵگرت. ئه‌مه‌ یانێ چی ؟ تۆ ئه‌گه‌ر هێنده‌ په‌رۆشی یه‌کیه‌تی و یه‌کریزیی ، بۆ پارچه‌ت کرد؟ ئه‌مه‌ سیاسه‌ت کردنه‌ و له‌ سنووری دروشمێکی تاکتیکی تێناپه‌ڕێ.ده‌نا ئه‌گه‌ر راست ده‌که‌ن با چۆن ئازایانه‌!! پارچه‌یان کرد با ئێستاش ئازایانه‌ و به‌ هه‌ست کردن به‌ به‌رپرسایه‌تییه‌وه‌ یه‌کی بخه‌نه‌وه‌ و واز له‌ من من و تۆ تۆیی بێنن.
یانێ تێکه‌ڵ بنه‌وه‌، هه‌ر ئه‌وه‌ی که‌ کاک مسته‌فا هیجری داوای ده‌کات؟
لوتفپوری: هیچ کێشه‌ نیه‌ با تێکه‌ڵ بنه‌وه‌، چیان لێ که‌م ده‌بێته‌وه‌ خۆ به‌وه‌ گه‌وره‌تر ده‌بن و دلسۆز بوونیان بۆ نه‌ته‌وه‌که‌یان ده‌سه‌لمێنن . "گامساخۆردیا" رێبه‌ری ئۆپۆزیسیۆنی گۆرجێستان له‌ پێناو یه‌کیه‌تیی نه‌ته‌وه‌که‌یدا خۆی کوشت و وازی له‌ رکه‌به‌ری هێنا. ئه‌ی چ ده‌بێ رێبه‌رانی حیزبیش له‌ پێناو به‌رژه‌وه‌ندیی نه‌ته‌وه‌که‌یاندا تێکه‌ڵ بنه‌وه‌ و ماڵی حیزب یه‌ک بخه‌نه‌وه.ئێستا که‌ کاک مسته‌فا ده‌ڵێ به‌ ئاماده‌ بوونی لایه‌نی سێهه‌م پێکه‌وه‌ کۆنگره‌ بگرین، ده‌بێ ئه‌م هه‌له‌ بقۆزرێته‌وه‌. حدک به‌ هۆی ئه‌و گۆڕانکارییانه‌وه‌ که‌ به‌ڵێنیی دابوون ره‌وایی به‌ ده‌ست هێنا بوو ده‌نا دوو دیمۆکراتی وه‌ک یه‌ک چ پاساوێکی هه‌یه‌. ئێستا که‌ ئه‌و گۆرانکارییانه‌ ناکرێن ئیتر هیچ پاساوێک بۆ به‌ جیا تێکۆشان نه‌ماوه‌. ئه‌گه‌ر به‌ راستی حدک پرۆژه‌یه‌ک بۆ گۆرانکاری و ئاکتیڤ بوونه‌وه‌ بوو ، ئه‌وا به‌ ئامانج نه‌گه‌یشتوه‌ و ده‌بێ بیکاته‌وه‌ به‌ یه‌ک. ده‌نا ئه‌گه‌ر ئه‌م پرۆژه‌ و درووشمانه‌ ته‌نیا رووکه‌شێک بۆ مه‌به‌سته‌ سه‌ره‌کییه‌کان واته‌ ده‌سه‌ڵاتخوازی و کورسی بووه‌ ، که‌ پێده‌چێت وا بووبێت ، ئه‌وا کرده‌وه‌یه‌کی زۆر خراپ بووه‌ که‌ مێژوو به‌ باشی باسی ناکات. چوونکه‌ مافی ئه‌وه‌یان نیه‌ حیزب و ئه‌ندامه‌کانی و هیوای نه‌ته‌وه‌یه‌ک له‌ به‌ر به‌رژه‌وه‌ندیی تاکه‌که‌سیی خۆیان پارچه‌ بکه‌ن. پێویسته‌ به‌ زووترین کات هه‌ڵه‌که‌یان قه‌ره‌بوو بکه‌نه‌وه‌.
ئێوه‌ یه‌کێک له‌ داواکارییه‌کانتان گرتنی کۆنگره‌ی نائاساییه‌ ، به‌ پێی به‌رنامه‌ و پێره‌وی حیزبه‌که‌تان پێت وایه‌ ئه‌وه‌ داواکارییه‌کی گونجاو بێت؟
لوتفپوری: خۆ ئه‌مه‌ ته‌نیا داواکاریی ئێمه‌ نیه‌ ، خودی کاک خالید عه‌زیزی چه‌ندین جار باسی ئه‌وه‌ی کردوه‌ که‌ ده‌بێ هه‌لومه‌رجێک بره‌خسێ بۆ گرتنی کۆنگره‌ی نائاسایی، ئینجا به‌رنامه‌ و پيره‌و ده‌ڵێ کاتێک که‌ حیزب توشی کێشه‌یه‌کی وا ببێت که‌ کۆمیته‌ ناوه‌ندی نه‌توانێ چاره‌سی بکات ئه‌وا کۆنگ‌ره‌ی نائاسایی ده‌گیردرێت ، ئه‌ویش به‌ پێی میکانیزمی خۆی. حیزبی ئێمه‌ ماوه‌یه‌که‌ نه‌ک هه‌ر تووشی کێشه‌ به‌ڵکوو تووشی قه‌یران هاتوه‌.
قه‌یرانی چی؟ ده‌کرێ روونی بکه‌یه‌وه‌؟
لوتفپوری: ئه‌گه‌ر به‌ وردی چاو له‌ پێکهاته‌ی حدک بکه‌ی ده‌بینی سه‌رله‌به‌ری تووشی قه‌یرانه‌، قه‌یران چیه‌؟ قه‌یران ته‌عبیر له‌ هه‌لومه‌رجێکی ناوازه‌ و نائاسایی ده‌کات، هه‌لومه‌رجێک وه‌ک ناڕێک و پێکی و بێ نه‌زمی، له‌ ره‌وایی که‌وتن وپێشێل بوونی به‌ها و نۆرمه‌کانی نێو ریکخراو ، سه‌رهه‌ڵدانی دۆخی ناسه‌قامگیری و کێشه‌ و ململانێ و رکه‌به‌رایه‌تیی نێوخۆیی. ئه‌مه‌ پێناسه‌یه‌کی گشتییه‌ و ئه‌م دۆخه‌ به‌ ئاشکرا به‌ سیمای حیزبه‌وه‌ دیاره‌. ئه‌م قه‌یرانه‌ له‌ مێژه‌ هه‌یه‌ به‌ڵام له‌ کۆنگره‌ی 15دا به‌ لووتکه‌ گه‌یشت. ئه‌م حیزبه‌ له‌ چه‌ندین ره‌هه‌نده‌وه‌ تووشی قه‌یران هاتوه‌ که‌ هه‌رکام چه‌ن لایه‌ن له‌ خۆ ده‌گرێ ، 1: قه‌یرانی ئاماده‌ بوون(حزوور) و چالاکی، که‌ بواره‌کانی نیزا‌می ، راگه‌یاندن و دیپلۆماسی ده‌گرێته‌وه‌، له‌ هه‌ر 3 بواره‌که‌دا حیزبی ئێمه‌ یا هه‌ر ئاماده‌ نیه‌ یا هێنده‌ لاوازه‌ که‌ به‌ زه‌ره‌ریشی ته‌واو بووه‌. 2:قه‌یرانی شوناس که‌ له‌ لایه‌ک به‌رهه‌می پارادۆکسه‌ له‌ نێوان شوناسی شۆرشگێر بوون و په‌نابه‌ربووندا و له‌ لایه‌کیتریشه‌وه‌ به‌رهه‌می پارادۆکسه‌ له‌ نێوان شوناسی کورد بوون یا ئێرانی بووندا، هه‌روه‌ها پارادۆکس له‌ نێوان شوناسی مۆدێڕنی نه‌ته‌وه‌یی و شوناسی نه‌ریتیی ناوچه‌یی. 3: قه‌یرانی ئۆتوریته‌ و ره‌وایی 4: قه‌یرانی پێکهاته‌ و سترۆکتۆر، ‌که‌ به‌رهه‌می پارادۆکسه‌ له‌ نێوان سانترالیزمی ویشک و ره‌قی حیزب و جیهانی کراوه‌ی ئه‌م سه‌رده‌مه‌ 5: قه‌یرانی رێبه‌ری واته‌ نه‌بوونی رێبه‌رییه‌کی ستراتێژیست و کارامه‌ . ئه‌مانه‌ هه‌موو ده‌مێکه‌ ئه‌م حیزبه‌یان تووشی نه‌خۆشی کردوه‌ ، ئه‌وه‌ش که‌ له‌ کۆنگره‌ی 15 دیتمان به‌رهه‌م و ده‌رئه‌نجامی ئه‌م قه‌یرانانه‌ بوو ، خۆخۆری له‌ به‌ر ناچالاکی و نائاماده‌یی ، ناوچه‌گه‌رایی له‌ به‌ر لاوازیی گیانی نه‌ته‌وه‌یی و شۆرشگێریی، سانترالیزم و پاوانخوازیی زه‌قی ده‌فته‌ری سیاسی و ... کولتوورێکی نه‌خۆش و میکانیزمی سه‌قه‌تی به‌رهه‌م هێنا که‌ ئه‌و ئاکامه‌ کاره‌ساتباره‌ی خولقاند. گیانی ناوچه‌گه‌رایی وای کرد که‌ رێبه‌رییه‌کی ته‌واو ناوچه‌یی هه‌لبژێردرا، پاوانخوازیی ده‌فته‌ر سیاسی تا ئه‌و ئاسته‌ په‌ره‌ی ئه‌ستاند که‌ راسته‌وخۆ ده‌سته‌به‌ندییه‌کی ناپیرۆزیان رێکخست و ئه‌م رۆژه‌یان خولقاند. ئێستا ئه‌م قه‌یرانه‌ گه‌یشتوه‌ته‌ لوتکه‌ و به‌ شێوه‌یه‌کی جیدی حیزبی خستۆته‌ مه‌ترسییه‌وه‌. بۆ ئاگاداریت ناره‌زایه‌تییه‌کانی نێو حدک زۆر زیاترن له‌وه‌ی که‌ ته‌نیا له‌ گرووپی هه‌ڵوێستدا کورت بکرێنه‌وه‌. ئه‌و حیزبه‌ له‌ نێو خۆیدا خه‌ریکه‌ ده‌کوڵێ، به‌م دۆخه‌وه‌ به‌ سڵامه‌تی ناگاته‌ کۆنگره‌ی 16، گرتنی کۆنگره‌ی نائاسایی رێگه‌ چاره‌یه‌کی ئۆڕژانسییه.
پێت وا نیه‌ حدکاش هه‌ر ئه‌م کێشانه‌ی تێدایه‌؟ به‌ یه‌کگرتنه‌وه‌ ئه‌م کێشانه‌ چاره‌سه‌ر ده‌بن؟
لوتفپوری: وایه‌ ئه‌م کێشانه‌ تایبه‌ت به‌ حدک نین و حدکا و هه‌موو حیزبه‌کانی رۆژهه‌ڵاتی کوردستان که‌م و زۆر به‌م کێشانه‌وه‌ ده‌سته‌وئێخه‌ن. به‌ڵام کێشه‌که‌ له‌وه‌دایه‌ کاتی جیابوونه‌وه‌ ئێمه‌ ووتمان بۆیه‌ جیا ده‌بینه‌وه‌ که‌ ئه‌م کێشانه‌ چاره‌سه‌ر که‌ین، براده‌ران ده‌یانوت لایه‌نی زۆرینه‌یه‌ که‌ رێگره‌ له‌ به‌رده‌م چاره‌سه‌ریی ئه‌م کێشانه‌دا. هه‌ر له‌ جێدا پاساوی دابڕانه‌که‌ چاکسازی و نه‌هێشتنی ئه‌م کێشانه‌ بوو. ده‌ی ئه‌وه‌ نزیک به‌ 6 ساڵ له‌و دابڕانه‌ تێپه‌ریوه‌، کوا؟ کام چاکسازی کرا؟ کام له‌و قه‌یرانانه‌ چاره‌سه‌ر بوون.قه‌یرانه‌کانیان قووڵتر کرده‌وه‌ به‌ڵام چاره‌سه‌ریان نه‌کردن.که‌وابوو بۆ حیزبیان کرد به‌ دوو ؟ خۆ چاکسازییه‌کانیان نه‌کرد. بۆیه‌ ده‌ڵێم ئه‌گه‌ر گۆرانکاری ناکرێ با لانیکه‌م حیزبه‌که‌ بکرێته‌وه‌ به‌ یه‌ک و به‌م دووبه‌ره‌کییه‌ قه‌یرانه‌که‌ قووڵتر نه‌که‌ن.
بۆ ده‌ڵه‌ی حیزبیان کرد به‌ دوو و چاکسازییان نه‌کرد؟ مه‌گه‌ر تۆشیان له‌ گه‌ڵ نه‌بووی؟ جه‌نابت ئه‌ندامی رێبه‌ری بووی.
لوتفپوری: نه‌ له‌ پارچه‌ کردنی حیزبدا له‌ گه‌ڵیان نه‌بووم . ئه‌و ده‌م من و هه‌ندێک له‌ هاورێیان گرووپێکمان بۆ چاکسازی پێکهێنابوو به‌ ناوی ره‌وتی ریفۆرم و دژی جیا بوونه‌وه‌ بووین و ته‌نانه‌ت هه‌وڵی زۆریشمان دا که‌ ئه‌وه‌ روو نه‌دات، پرۆژه‌ و میکانیزمیشمان بۆ ئه‌وه‌ هه‌بوو. به‌ڵام به‌ داخه‌وه‌ براده‌ران پێشتر بریاری خۆیان دابوو و ئێمه‌ نه‌مانتوانی پێشیان پێ بگرین. پاش ئه‌وه‌ی که‌ ئێمه‌ به‌ره‌ورووی واقیعه‌که‌ بووینه‌وه‌ ناچار بووین بڕیاری خۆمان بده‌ین و رێگایه‌ک هه‌ڵبژێرین. به‌ باوه‌ره‌وه‌ ده‌ڵێم که‌ دوای دابڕانیش ئێمه‌ وه‌ک ره‌وتی ریفۆرم زۆر چالاکانه‌ هه‌وڵی چه‌سپاندنی گۆرانکارییه‌کانمان دا، تێچووی زۆریشمان بۆ دا . به‌ هه‌موو شێوه‌یه‌ک رێبه‌رایه‌تیی حدک به‌ردی خسته‌ سه‌ر رێگامان و له‌ هه‌موو میکانیزمێک بۆ هه‌لوه‌شاندنه‌وه‌ی ره‌وتی ریفۆرم که‌ڵکی وه‌رگرت‌ . له‌ کۆنگره‌ی 14ه‌شدا که‌ من بووم به‌ ئه‌ندامی کۆمیته‌ی ناوه‌ندی هه‌وڵه‌کانمان هه‌ر به‌رده‌وام بوو، به‌ڵام نایشارمه‌وه‌ که‌ ئه‌وه‌نده‌یان کێشه‌ بۆ دروست کردبووین که‌ زۆر لاواز بووبووین. ته‌نیا که‌سێکی ره‌وتی ریفۆرم که‌ له‌ رێبه‌ریدا بوو من بووم ، هه‌موو ئه‌ندامانی رێبه‌ریش شاهیدن که‌ چه‌نده‌ پێداگریم له‌ سه‌ر چاکسازی و ریفۆرم کرد و ته‌نانه‌ت له‌و ململانێیه‌شدا خۆم خوێنتاڵ کردبوو، چونکه‌ من له‌ به‌ر گۆڕانکاری وه‌دوای ئه‌م لایه‌نه‌ که‌وتبووم نه‌ک بۆ بوون به‌ کۆمیته‌ی ناوه‌ندی . سکرتێری حیزب به‌ منی ووت من تۆم بۆ ده‌فته‌ر سیاسی دانابوو به‌ڵام تۆ سه‌ربزێویت کرد . به‌ کورتی گوێ له‌ مشت نه‌بووم و قه‌ت له‌ گه‌ڵ ئه‌و شێوه‌ رێبه‌ری کردنه‌ نه‌بووم. له‌ پلینۆمه‌کانی کۆمیته‌ی ناوه‌دی و ته‌نانه‌ت له‌ کۆبوونه‌وه‌ گشتییه‌کاندا زۆر جار ده‌نگم هه‌ڵبڕی و که‌م و کۆڕییه‌کانم وه‌ بیر هاورێیان هێنایه‌وه‌ و گه‌نده‌ڵییه‌کانم ئاشکرا کرد، ئه‌مه‌ش به‌دڵێ ئه‌و که‌سانه‌ نه‌بوو که‌ حیزبیان بۆ مه‌به‌ستێکیتر پارچه‌ کردبوو. هه‌ر بۆیه‌ش بوو له‌ کۆنگره‌ی 15دا به‌و ده‌سته‌به‌ندییه‌ نهێنییه‌ شه‌رمهێنه‌ره‌وه‌ ده‌فته‌ری سیاسی سزای دام و وه‌لایاننام ، یا باشتر وایه‌ بڵێم تۆڵه‌یان لێ کردمه‌وه‌.‌
باسی قه‌یرانی شوناست کرد و ئاماژه‌ت به‌ پارادۆکسی نێوان شوناسی کورد بوون و ئێرانی بوون کرد. ئه‌م کێشه‌یه‌ له‌ زۆربه‌ی هێزه‌ سیاسییه‌کانی کوردستاندا ده‌بینرێ. ئێوه‌ وه‌ک گرووپی هه‌ڵوێست پێتان وایه‌ چۆن چاره‌سه‌ر ده‌بێ؟
لوتفپوری: وڵامی ئه‌م پرسیاره‌ زۆر هه‌ڵده‌گرێ، به‌ڵام ئه‌گه‌ر به‌ کورتی باسی بکه‌م ده‌بێ بڵێم یه‌کێک له‌ سه‌ره‌کیترین کێشه‌کانی‌ هێزه‌ سیاسییه‌کانی رۆژهه‌ڵاتی کوردستان لاوازیی گوتاری نه‌ته‌وه‌یی و ناروونیی ستراتێژیی نه‌ته‌وه‌ییه‌. حیزبه‌ کوردییه‌کان تووشی دوالیزمێکی کوشنده‌ هاتوون، له‌ لایه‌ک باس له‌ مافی نه‌ته‌وه‌یه‌ک ده‌که‌ن که‌ له‌ دیاری کردنی چاره‌نووسی خۆی بێبه‌ش کراوه‌ و ده‌بێ وه‌ک شوناسێکی جیاواز به‌ فه‌رمی بناسرێت ، له‌ لایه‌کیتریش باسی ئێرانی بوونی خۆیان ده‌که‌ن. ئه‌مه‌ سه‌رله‌ نه‌ته‌وه‌که‌مان ده‌شێوێنێ، تاکی کورد له‌ لایه‌ک خۆی به‌ خاوه‌نی شوناسێک ده‌زانێ که‌ له‌ نێوان چه‌ند وڵاتدا دابه‌ش کراوه‌، به‌م پێیه‌ کوردی ژێر ده‌سه‌ڵاتی ئێران خۆی له‌ گه‌ڵ کوردی ژێر ده‌سه‌ڵاتی تورکیه‌، عێراق یا سووریه‌ به‌ هاو خه‌م و هاو چاره‌نووس ده‌زانێ، له‌ لایه‌کیتریشه‌وه‌ ده‌بێ خۆی له‌ شوناسێکیتردا پێناسه‌ بکات، هه‌ر ئه‌و که‌سانه‌ی که‌ خاوه‌نی یه‌ک شوناسی نه‌ته‌وه‌یی کوردین ، ده‌بێ له‌ وڵاتێک ئێرانی بن و له‌ وڵاتێکیتر عێراقی یا سووری یا تورکی. ئه‌مه‌ تاکی کورد توشی بێشوناسی ده‌کات. بروا بکه‌ داگیر کردنی خاک زۆر کێشه‌ نیه‌ ، چونکه‌ ئه‌و خاک و نیشتمانه‌ هه‌ر ده‌مێنێته‌وه‌ و رۆژێک له‌ رۆژان ئه‌گه‌ری رزگار بوونی هه‌یه‌، مه‌ترسیدارترین جۆری داگیر کردن داگیر کردنی مێشک و هزری مرۆڤه‌کانه‌. ئه‌من ئه‌گه‌ر بروام به‌ ئێرانی بوونی خۆم هێنا واته‌ دانم به‌ داگیرکردنی کوردستانه‌که‌شمدا ناوه‌ و ره‌وایم به‌و داگیرکارییه‌ داوه‌. ره‌نگه‌ به‌ هۆی واقیعی سیاسییه‌وه‌ ئه‌من ناچار بم له‌ چوارچێوه‌ی سنووری ئێراندا خه‌بات بکه‌م یا به‌ جۆرێک له‌ جۆره‌کان چاره‌نووسم به‌ چاره‌نووسی که‌سێکی فارس یا تورک یا عه‌ره‌به‌وه‌ گرێدرابێت. به‌ڵام له‌ بیر و باوه‌ر و په‌روه‌رده‌دا ده‌بێ کورد بوون و کوردستانی بوون جێگیر بکه‌ین و په‌ره‌ی پێبده‌ین. خۆی له‌ روانگه‌ی گه‌شه‌ی سیاسییه‌وه‌ یه‌کێک له‌ مه‌رجه‌ سه‌ره‌کییه‌کانی گووران و پێشکه‌وتنی هه‌ر نه‌ته‌وه‌یه‌ک پێکهێنانی ده‌وڵه‌ت و گه‌یشتن به‌ کیانێکی سه‌ربه‌خۆیه. کورد له‌ چوارچێوه‌ی ئه‌و 4 وڵاته‌دا قه‌ت ناتوانێ به‌ گووران بگات‌ و شوناسی خۆی بسه‌لمێنێت، چوونکه‌ له‌ باری نێونه‌ته‌وه‌ییه‌وه‌ هه‌ر ده‌بێ ئێرانی، عێراقی ، تورکیه‌یی یا سووری بێت و وه‌ک کورد پێناسه‌ ناکرێت. بۆیه‌ پێویسته‌ وێرای له‌به‌رچاوگرتنی واقیعی سیاسی ،وه‌ک ئامانجی دوارۆژ له‌ هه‌وڵی پێکهێنانی ده‌وڵه‌تێکی کوردی و کوردستانێکی سه‌ربه‌خۆدا بین.
ئه‌گه‌ر رێبه‌رایه‌تیی حدک وڵامی داواکارییه‌کانتان نه‌داته‌وه‌ جیا ده‌بنه‌وه‌؟ ئه‌گه‌ر جیا ببنه‌وه‌ له‌ گه‌ڵ حدکا ده‌که‌ون یا حیزبێکیتر داده‌مه‌زرێنن؟
لوتفپوری: ئێمه‌ قه‌تمان بیر له‌و ئاڵته‌رناتیڤه‌ نه‌کردۆته‌وه‌ و هیوادارین شتی واشمان به‌ سه‌ردا نه‌سه‌پێنن. ئێمه‌ کار بۆ یه‌کخستنه‌وه‌ی ریزه‌کانی حیزب ده‌که‌ین نه‌ک پارچه‌کردنی زیاتری. به‌ بڕوای ئێمه‌ پارچه‌ کردنه‌کان مۆدێلگه‌لێکی شکست خواردوون و بۆیه‌ش پێمان وایه‌ حدک ده‌بێ به‌ زووترین کات له‌ گه‌ڵ حدکا یه‌ک بخرێته‌وه‌
ده‌فته‌ری سیاسیی حدک له‌ وڵامی راگه‌یه‌ندراوی گرووپی هه‌ڵوێستدا ئه‌تۆی له‌ ئه‌ندامه‌تیی حیزب هه‌ڵپه‌ساردوه‌، چیت هه‌یه‌ له‌ سه‌ر ئه‌و بڕیاره‌ باسی بکه‌ی؟
لوتفپوری: ئه‌وه‌ رووی راسته‌قینه‌ی سه‌رکردایه‌تیی ئێمه‌یه‌ که‌ پاش 6 سال له‌ ژێر ده‌مامکه‌کانیانه‌وه‌ وه‌ده‌رکه‌وتوه ، بۆیه‌ ده‌ڵێم هیچ نه‌گۆراوه‌.‌به‌م چه‌شنه‌ رێز له‌ بیر و رای جیاواز ده‌گرن. ئه‌مه‌ له‌ خۆیدا هه‌ڕه‌شه‌یه‌که‌ له‌ جیابیرانیتریش. هه‌ر ئه‌وه‌نده‌ ده‌ڵێم سه‌رده‌می ئه‌و جۆره‌ پاکتاوانه‌ نه‌ماوه‌. ئه‌وه‌ بڕیارێکی ته‌واو ناره‌وایه‌ که‌ له‌ لای من هیچ ئیعتیبارێکی نیه‌. ئه‌من ئه‌وه‌ به‌ بڕیارێکی هه‌ڵنه‌سه‌نگێندراوی ده‌فته‌ری سیاسی ده‌زانم که‌ له‌ تووڕه‌ییدا داویانه‌.هیوادارم ئه‌گه‌ر هێور بوونه‌وه‌ به‌ هه‌ڵه‌که‌یاندا بچنه‌وه‌.



+ نوشته شده در 24 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

سلسله مباحث"قاسملو به روایت تاریخ معاصر"4

قسمت چهارم:قاسملوبه روایت اسناد "لانه جاسوسی" و "سپاه پاسداران"

الف:قاسملودر اسناد محرمانه‌National foreign كه‌ در ایران‌ تحت‌نام‌ اسناد لانه‌ جاسوسی‌، منتشر شد، در شماره‌ 31

به‌ وفور از جلال‌ایسام‌ (حسام‌) الدین‌ طالبانی‌ یا همتا و رقیب‌ سرسخت‌ بارزانی‌ واختلاف‌های‌ بیشتر تاكتیكی‌ تا ایدئولوژی‌؛ یعنی‌ اختلاف‌ صریح‌ بر سه‌قدرت‌ و رهبری‌ ـ اسم‌ می‌آید، «كه‌ جلال‌ تسیحات‌ نظامی‌ كردهای‌ ایران‌ را از عراق‌ تهیه‌ می‌كرد و برای‌ آنان‌ ارسال‌ می‌كرد. در بسیاری‌ دیگر از اسناددرباره‌ طالبانی‌ چنین‌ می‌آید: كه‌ قاسملو را تنها رقیب‌ سیاسی‌ خود به‌حساب‌ می‌آورد. و این‌ سخن‌ را در شهریور 1357، در سفارت‌ آمریكا درآنكارا اذعان‌ كرده‌ است‌.»
5. ب‌: به‌ نقل‌ از سندی‌ دیگر «قاسملو با نیروی‌ تمام‌ بر ادعای‌ خوداصرار داشته‌ كه‌ وی‌ برجسته‌ترین‌ سخنگوی‌ غیر مذهبی‌ كردهاست‌. درخانواده‌ ثروتمندترین‌ زمین‌دار رضائیه‌ در كردستان‌ ایران‌ متولد شد. پس‌از یك‌ سالی‌ به‌ عنوان‌ دانشجوی‌ اقتصاد در پاریس‌ بسر برد و سپس‌ به‌پراگ‌ رفت‌ و از آنجا تا سال‌ 1953 كه‌ به‌ ایران‌ بازگشت‌، ادامه‌ تحصیل‌ داد.تا آن‌ موقع‌ قاسملو یك‌ عضو كمیته‌ اصلی‌ حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ومانور رابط‌ حزب‌ توده‌ ایران‌ بوده‌، مابقی‌ زندگی‌ او نیز تا پیش‌ از انقلاب‌حاكی‌ از رفت‌وآمدهای‌ متعدد به‌ چكسلواكی‌ شوروی‌، عراق‌ و فرانسه‌می‌باشد. علی‌رغم‌ اینكه‌ او ارتباط‌ با رژیم‌ عراق‌ را شدیداً تكذیب‌ می‌كند، اسناد بسیاری‌ وجود این‌ رابطه‌ را آشكار می‌كنند.» یكی‌ ازجاسوسان‌ CIA در مهر 58 گزارش‌ كرده‌ « قاسملو بیشتر اوقات‌ خود را درعراق‌ می‌گذراند و به‌ ندرت‌ به‌ ایران‌ می‌آید.» جاسوس‌ مرساد نیز نوشت‌: « نزدیك‌ به‌ محافل‌ دولتی‌ عراق‌ است‌.»
5. ج‌: CIA: «مذاكرات‌ بین‌ دولت‌ عراق‌ و قاسملو، با موافقت‌ انجام‌شد. قاسملو با طالبانی‌ همكاری‌ كرد. یكی‌ از جاسوسان‌ كه‌ مأموریت‌ به‌كردستان‌ دارد، در منطقه‌ با قاسملو روابط‌ داشته‌ و نامه‌ای‌ را همسر قاسملو می‌گیرد و به‌ قاسملو تحویل‌ می‌دهد. مطابق‌ برنامه‌ باید در 18شهریور 58 عازم‌ پاریس‌ شود تا اینجا قاسملو را ببیند و نامه‌ای‌ بگیرد و آن‌را به‌ شوهرش‌ برساند.» دانشجویان‌ همان‌ پیرو خط‌ امام‌، این‌ رابطه‌ را تشكیلاتی‌ می‌دانند، و درتفسیر خود جاسوسی‌ مذكور را نیز جزو اعضای‌ حزب‌ دمكرات‌ می‌نامند.بنا به‌ تفسیر سند «حزب‌، تعدادی‌ كمك‌ از عراق‌ دریافت‌ می‌داد، و قاسملو چند بار از بغداد دیدن‌ كرده‌ است‌ قاسملو، چپی‌، بعد از 25 سال‌خارج‌ از ایران‌ زندگی‌ كرده‌ است‌، و مهم‌تر از چپی‌های‌ دیگر بود. ادعای‌كرد كه‌ حزب‌، نماینده‌ وجهه‌ مشترك‌ احساسات‌ كردها می‌باشد و گفته‌ است‌ كه‌ مذاكرات‌ با دولت‌ به‌ منظور كسب‌ ضمانت‌ خودمختاری‌ در قانون‌اساسی‌ اسلامی‌ جبهه‌ لازم‌ بوده‌ است‌. قاسملو، از قرار معلوم‌ مورد انتقادقرار گرفته‌ است‌ و وفاداری‌ را تغییر داده‌ و مایل‌ است‌ كه‌ خود با دولت‌ ورهبران‌ مذهبی‌، كه‌ كردها معتقدند و مایلند خواسته‌های‌ كردها را بدون‌جواب‌ بگذارند، مذاكره‌ كند.
5. د: سند SNF.NC.OC می‌گوید: قاسملو، پیوندهایی‌ نزدیك‌ باحزب‌ ایرانی‌ كمونیست‌ توده‌ در طی‌ سال‌های‌ كار و زندگی‌ در چكسلواكی‌داشته‌ است‌. قاسملو، سعی‌ در جذب‌ حمایت‌ طالبانی‌ و بارزانی‌ داشته‌ است‌. حتی‌در مذاكره‌ برای‌ ائتلاف‌ با بارزانی‌ به‌ شكست‌ می‌رسد. چون‌ بارزانی‌نسبت‌ به‌ حمایت‌ از جاه‌طلبی‌ سیاسی‌ قاسملو بی‌ علاقه‌ بود، اما طالبانی‌همكاری‌ با حزب‌ را می‌پذیرد.
5. س‌: در سندهای‌ ماه‌ مارس‌ 79 ـ 7 اسفند 57. سفارت‌ آمریكا در تهران‌، به‌ وزارت‌ خارجه‌ نامه‌ای‌ فوری‌ و فوق‌ فعالیت‌ ویژه‌ كردها، رابطه‌مفتی‌زاده‌ و طالبانی‌ و قاسملو و شیخ‌ عزالدین‌، جنگ‌ كردستان‌، راهپیمایی ‌مهاباد و... به‌ طور مشروح‌ گزارش‌ شده‌ است‌.

ب:قاسملو در اسناد سپاه‌ پاسداران‌:

سپاه‌، سرنوشت‌ قاسملو را مانند بارزانی‌توصیف‌ می‌كند، كه‌ مهره‌ سیاه‌ استعمار است‌ و دست‌ پرورده‌ مراكزجاسوسی‌ ابرقدرت‌ها وسیله‌ای‌ مطمئن‌ برای‌ تحقق‌ هدف‌های‌ استعماری‌... مطابق‌ سناریوی‌ آمریكا، قاسملو، پالیزبان‌، اویسی‌ (سران‌ ارتش‌)، شیخ‌ عثمان‌ نقشبندی‌ (صوفی‌ فئودال‌)، مهتدی‌ (رهبر كومله‌‌)، غنی‌ بلوریان ‌(زندانی‌ و قهرمان‌ حزب‌ توده‌)، شخصیت‌ محوری‌ نمایش‌ شیخ‌ عزالدین‌حسینی‌، و سالارجاف‌ (خزائین‌ فئودال‌ منطقه‌) معتمد می‌شوند.حزب‌ دمكرات‌، بعد از احیای‌ آن‌ به‌ رهبری‌ ملامصطفی‌ پس‌ از كودتای‌ كریم‌ قاسم‌ در سال‌ 1337، در سال‌ 1343 جناح‌ مخالف‌ بارزانی‌، به‌ رهبری‌ برخی‌ از جوانان‌ ماركسیست‌ مانند شریفزاده‌ و قاسملو وخسرو، مخفیانه‌ زمینه‌ حمایت‌ مسلحانه‌ در كردستان‌ را بررسی‌ می‌كنند وپس‌ از دو سال‌ شناسایی‌ و مطالعه‌ عده‌ای‌ را برای‌ دریافت‌ كمك‌ به‌ تركیه‌ وعراق‌ و شوروی‌ می‌فرستند. سومین‌ كنگره‌ حزب‌ در سال‌ 1352 پس‌ از 30 سال‌ كه‌ از تأسیس‌حزب‌ می‌گذشت‌، نشان‌ دهنده‌ فعالیت‌های‌ این‌ حزب‌ در دوران‌ اختناق ‌طاغوت‌ است‌، تا انقلاب‌ 57، هیچگونه‌ اقدامی‌ در حزب‌ صورت‌ نگرفت‌. چهارماه‌ونیم‌ قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قاسملو یا تمایل‌ به‌ ایران‌ بازگشت‌و در بهمن‌ 57 تشكیلات‌ حزبی‌ علنی‌ شد. وی‌ در حدود ایجاد یك ‌حركت‌ تجزیه‌طلب‌ و ناسیونال‌ سوسیالیستی‌ است‌ كه‌ تا تحقق‌ كامل‌ وطن‌ مستقل‌ و ملی‌، كردستان‌ بزرگ‌ به‌ توسعه‌ طلبی‌ خود ادامه‌ خواهد داد.به‌ دلیل‌ وابستگی‌ به‌ استقلال‌، به‌ دلیل‌ سانترالیسم‌ حزبی‌، به‌ آزادی‌ وبه‌ دلیل‌ تفكیك‌ مذهب‌ از سیاست‌ ـ به‌ اسلامی‌، یعنی‌ شورای‌ انقلاب ‌اسلامی‌، اعتقاد ندارد.قاسملو چند سالی‌ از عمرش‌ را در یك‌ كشورهای‌ بزرگ‌ شرق‌ گذرانده‌است‌ و چند سالی‌ در عراق‌ دارای‌ شغل‌ مهمی‌ با درآمد ماهیانه‌ بیش‌ از000,20 تومان‌ حق‌ استفاده‌ از امكانات‌ ویژه‌ افراد از قبیل‌، وارد كردن ‌اتومبیل‌ بدون‌ گمرك‌ به‌ عراق‌ بوده‌ است‌ كه‌ خود می‌تواند یعنی‌ سود سرشاری‌ برای‌ او بوده‌ باشد، با تیمور بختیار، اولین‌ رئیس‌ ساواك‌ شاه‌ در تبعید در تماس‌ بوده‌ است‌.

ادامه دارد...



+ نوشته شده در 19 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

بحران در حزب دمکرات کردستان(حدک)

چندروز پیش خبرها حاکی از آن بود که گروهی تازه تاسیس در درون حزب دمکرات کوردستان اعلام موجودیت نمود و بعداز آن بیانیه این گروه بود که مشخص گردید اهداف بوجود آمدن و مدنظراعضای آن چیست.ماهم به نوبه خود درهمین وبلاگ مطلبی را تحت عنوان"زمینه های پیدایش گروه هه لو یست" نوشته و انتشار دادیم.اما از آنجایی که این گروه و اهداف بیان شده آن،به مزاق حضرات و رفقای کمیته رهبری و خصوصاًاعضای دفتر سیاسی خوش نیامده است ما را برآن داشت تا به جستجو و کنکاش در این مورد بپردازیم؛

اولین بیانیه منتشرشده از این گروه که به مثابه اعلامیه اعلان موجودیت وشناساندن گروه به بیرون از حزب هم بود گویای چند مورد اساسی بود که خلاصه وار به آنها اشاره میکنیم:
1-دو تن از شناخته شده ترین چهره های این گروه ازاعضای کمیته مرکزی حدک-منتخب کنگره چهارده-هستند.
2-درابتدای بیانیه شماره1 اشاره ای به انشعاب حدک از حدکا می نماید که برای چه انشعاب شد و سرانجام این انشعاب به کجا رسیده یا میرسد(اشاره ضمنی به ناکارآمدی حدک و حدکا؛حال با هرعنوانی که در صحنه حضوریابند چه بانام جریان اصلی و چه جریانی انشعابی و رفورمیستی)وعنوان می نماید که حدک بعد ازانشعاب دو کنگره داشته و اکنون میتوان درمورد عملکرد آن صحبت نمود(یعنی حدکا قبلاً امتحان خود را پس داده!)
3-درمیانه های بیانیه اول به مواردی اشاره می نماید که قرار بود حدک آنها را عملی سازد ولی نکرد!(که البته همه این موارد هم مورد تائید همگان نیست مانند شروع مجدد جنگ مسلحانه در کوردستان ایران با ارسال نیروی پیشمرگه به منطقه که همچنانکه خودشان اشاره میکنند تنها بعداز چند موردکوتاه ازاعزام نیرو به منطقه و ضربه خوردن وتلف شدن این نیروها در منطقه در جدال با نیروهای ایران،این اقدام به کلی کنار گذاشته شد)
4-ابداع وبکارگیری اصطلاحی جدید که گویا برای بیشتر احزاب کوردی مصداق دارد یعنی:"مهندسین انشعاب"!!!(هرچند این اصطلاح مهندسین انشعاب اکنون ویا شاید بعدها هم برای اعضای گروه هه لویست کاربرد داشته باشد!)
5-انتقاد بجا و شایسته از عملکرد کنگره چهاردهم و پانزدهم و مقایسه این دو کنگره با هم
6-در حد شعار باقی ماندن اهمیت به مسائل زنان و جوانان
7-محو و نابود شدن آثار انتقاد کردن و انتقاد شدن و نقدپذیری از قبیل حذف ستون آزادی در روزنامه کوردستان،برچیدن جلسات عمومی انتقادات و پیشنهادات و...
8-پیدایش مجدد تفکرات منطقه گرایی که در اوایل انشعاب مشهود نبود و آنهم شدیدیتر از قبل! و زد و بندهای نهانی از همان آغاز و اوایل کنگره پانزدهم
9-تلاش برای ادغام مجدد در حزب دمکرات کردستان ایران پس از اینکه کنگره ای فوق العاده در زمان حال وبا بدنه ای تازه شکل بگیرد تا زمینه های اتحاد و ادغام مجدد را فراهم نمایند!!!
و...
اینها تنها مواردی خلاصه وار بودند از محتوای بیانیه اول گروه هه لویست.اما بعد از این بیانیه اقدامات متفاوتی را از طرف برخی از اعضای کمیته مرکزی و دفتر سیاسی شاهد بودیم مثلاً بعضی ها معتقد بودند که این گروه صرفاً برای ایجاد اغتشاش و ایجاد جو ناآرام در حدک و به تبع آن جوسازی علیه عده ای افراد مشخص ومخصوص تشکیل یافته و هیچ پشتوانه فکری و بنیانی برای رسیدن به دستاوردهای حزبی را ندارد و بعضی دیگر معتقدبودند که باتوجه به چهره های شناخته شده این گروه که اغلب جوان هستند پذیرش این مورد و عمل نمودن به برخی از موارد خواسته شده ومطرح شده از طرف آنها میتواند تمرینی باشد در پذیرش دمکراسی در داخل حزب ودسته سومی هم بودند که خود را به ناآگاهی در این مورد زدند و اظهار میداشتند و میدارند که از چنین قضیه ای-اعلان موجودیت گروه هه لویست-خبرنداریم،که البته این دسته آخر یا خود را به نفهمی میزنند یا واقعا آنقدر در گیرودار منافع شخصی شان هستند که اوضاع درون حزبی را به کلی از بین برده و هیچ اطلاعی از آن ندارند.
اما قضیه به اینجا ختم نشد و قرار براین شده که دفتر سیاسی حدک،عضویت یکی از اعضای این گروه را برای 6ماه به حالت تعلیق درآورد که این مورد باعث شد تا گروه "هه لویست"بیانیه شماره 2 خود را نیز انتشار دهد که در ان به بسیاری از اختلافات درون حزبی اشاره می نمایدوعنوان داشته که بیش از بیست بار با دفتر سیاسی حدک در مورد مسائل و مشکلات موجود بحث و گفتگو کرده ایم که متاسفانه این رفقا درخواستهای آنها را عملی ننموده و ارزشی برای پیشنهاداتشان قائل نشده اند که هیچ بلکه آنها را تهدید نموده و در مواردی با تطمیع ایشان راه را برای از هم پاشیده شدن و امحای مخالفان در درون حدک هموار کرده اند.
براستی اگر سران حدک، فکری اساسی برای این گروه و اعضا و درخواستهایش نکند سرنوشت حدک و کمیته مرکزی و اعضای هه لویست به کجا خواهد رسید؟!
درزیرعین بیانیه شماره2 گروه هه لویست را برای خوانندگان درج می نمائیم:
خه‌ڵکی نیشتمانپه‌روه‌ری کوردستان
ئه‌ندامان و لاینگران و دڵسۆزانی حیزبی دیمۆکراتی کوردستان
هه‌ر وه‌ک ئاگادارن له‌ چه‌ند رۆژی رابردوودا ئێمه‌ وه‌ک گرووپی هه‌ڵوێستی حیزبی دیمۆکراتی کوردستان له‌ رێگای راگه‌یندراوێکه‌وه‌ بوونی خۆمان راگه‌یاند و ئامانجه‌کانی خۆمان له‌وێدا به‌ روونی خسته‌ به‌رده‌م رای گشتییه‌وه‌. له‌وانه‌یه‌ له‌ پێوه‌ندی له‌ گه‌ڵ ئه‌و راگه‌یندراوه‌دا هه‌ندێک پرسیار هاتبنه‌ گۆرێ که‌ پێویستییان به‌ وڵام دانه‌وه‌ هه‌یه‌:
1: بۆچی ئه‌و راگه‌یندراوه‌مان له‌ باتی نێوخۆی ته‌شکیلاتی حیزب روو به‌ ده‌ره‌وه‌ نووسی و بڵاومان کرده‌وه‌؟
به‌رێزان!
هه‌م پێش کۆنگره‌ی 15 و هه‌م  له‌ دوای کۆنگره‌ش ‌‌ ئێمه‌ به‌ شێوه‌ی جۆراوجۆر و به‌ پێشکه‌ش کردنی چه‌ند پرۆژه‌یه‌ک کێشه‌کان و رێگاچاره‌کانیانمان له‌ گه‌ل ده‌فته‌ری سیاسی هێنایه‌ گۆرێ و زیاتر له‌ 20 جار له‌ گه‌ڵ نوێنه‌رانی ده‌فته‌ر سیاسی له‌و پێوه‌ندییه‌دا کۆبووینه‌وه‌ ، به‌لام له‌ ئاکامدا ده‌فته‌ری سیاسی نه‌ک هه‌ر داواکاری و ناره‌زایه‌تییه‌کانی به‌ هێند وه‌ر نه‌گرت به‌ڵکوو به‌ پێداگرتن له‌ سه‌ر هه‌لسوکه‌وتی هه‌ڵه‌ و نابه‌رپرسانه‌ی خۆیان که‌وتنه‌ هه‌وڵی تێکدانی ریزه‌کانی ئێمه‌  و به‌ هه‌ره‌شه‌ و ته‌ماع وه‌به‌رنان تێکۆشان که‌ ئه‌ندامانی نارازی بێده‌نگ بکه‌ن. پرۆژه‌کانیان فرێ داو و نارازییانیشیان په‌راوێز خست. له‌و ماوه‌یه‌دا ئێمه‌ به‌وپه‌ری هه‌ست کردن به‌ به‌رپرسایه‌تییه‌وه‌ نه‌مانهێشت بابه‌ته‌کان له‌ چوارچێوه‌ی ته‌شکیلاتی حیزب بچنه‌ ده‌رێ و له‌ پێوه‌ندی له‌ گه‌ڵ ده‌فته‌ر سیاسیدا هه‌وڵی چاره‌سه‌ریمان دا به‌لام ده‌رئه‌نجام به‌و ئاکامه‌ گه‌یشتین که‌ ده‌فته‌ری سیاسی نه‌ک ئه‌م هه‌ڵسوکه‌وته‌ی ئێمه‌ی به‌ نیازپاکی وه‌رنه‌گرتوه‌ به‌ڵکوو یارییه‌کی ناپیرۆزمان له‌ گه‌ڵ ده‌که‌ن ، کات به‌سه‌ر ده‌به‌ن و  ئه‌و بێده‌نگییه‌ی ئێمه‌یان به‌ ده‌رفه‌تێک زانی که‌ دوور له‌ چاوی ئه‌ندامانی حیزب  کێشه‌ و داواکارییه‌کان پشت گوێبخه‌ن  و ناره‌زایه‌تییه‌کان ده‌مکوت بکه‌ن. داوای کۆبوونه‌وه‌ی گشتیمان کرد که‌ باسه‌که‌ له‌ گه‌ڵ کادر و پێشمه‌رگه‌کانی حیزب بێنینه‌ گۆڕێ رێگایان پێ نه‌داین. بۆیه‌ هاتینه‌ سه‌ر ئه‌و بروایه‌ که له‌و بایکۆته‌ بێینه‌ ده‌رێ و‌ رای گشتی خه‌ڵکی کوردستان و به‌ تایبه‌ت ئه‌ندامانی حیزبی لێ ئاگادار بکه‌ینه‌وه‌ و هه‌وڵه‌کانمان بۆ ئاستێکی به‌رینتر بگوێزینه‌وه‌  تا ئیراده‌یه‌کی گشتی سه‌باره‌ت به‌و بابه‌تانه‌ پێکبێت.
2:گه‌لۆ شێوازی  پێکهاتنی گرووپی هه‌ڵوێست و داواکارییه‌کانی له‌ چوارچێوه‌ی پێره‌وی حیزبدا ده‌گونجێ و دژایه‌تیی له‌ گه‌ڵ سیاسه‌ته‌کانی حیزب نیه‌؟
هاورێیان!
له‌ پێره‌وی حیزبدا باسی گرووپ و فراکسیۆنی جیاواز و  ده‌ره‌تانی تێکۆشانیان له‌ نێو ریزه‌کانی حیزبدا کراوه‌ و به‌ ئاشکرا رێگه‌ی چالاکییان پێدراوه‌. له‌ یه‌کێک له‌ پلینۆمه‌کانی دوای کۆنگره‌ی 14دا  ئایینامه‌یه‌ک بۆ فراکسیۆن په‌سند کرا و یاسا و رێسایه‌کی بۆ پێکهاتن و چالاکیی فراکسیۆن دیاری کرد. به‌ڵام ئه‌وه‌ ته‌نیا ئاییننامه‌ی فراکسیۆن بوو و تێیدا هیچ ئاماژه‌یه‌ک به‌ گرووپ نه‌کراوه‌، که‌وابوو بابه‌تی پێکهاتنی گرووپ ته‌نیا به‌ پێره‌وی حیزب ته‌فسیر ده‌کرێته‌وه‌ و هیچ سه‌رچاوه‌یه‌کیتری نیه‌. نێوه‌رۆکی داواکارییه‌کانیشمان هیچ دژایه‌تییه‌کی له‌ گه‌ڵ پێره‌وی نێوخۆ و سیاسه‌تی فه‌رمیی حیزب نیه‌. ئێمه‌ 2 بابه‌تمان وه‌ک داواکاری به‌رجه‌سته‌ کردۆته‌وه‌ ، یه‌که‌م گرتنی کۆنگره‌ی نائاساییه‌ له‌ لایه‌ن کۆمیته‌ی ناوه‌ندییه‌وه‌ که‌ له‌ پێڕه‌وی حیزبدا  وه‌ک یه‌کێک له‌ میکانیزمه‌کانی چاره‌سه‌ریی کێشه‌ و قه‌یرانه‌کانی حیزب ده‌ستنیشان کراوه‌ و دووهه‌میشیان بابه‌تی یه‌کخستنه‌وه‌ی دوو لایه‌نی دیمۆکراته‌ که‌  کۆنگره‌  وه‌ک پێویستییه‌ک په‌سندی کردوه‌ و ئێمه‌ ته‌نیا جه‌ختمان له‌ سه‌ر به‌دواداچوونی شێلگیرانه‌ و پراکتیزه‌ کردنی کردوه‌.
که‌وابوو ئێمه‌ نه‌ک هه‌ر پێڕه‌و و سیاسه‌تی فه‌رمیی حیزبمان پێشێل نه‌کردوه‌، به‌ڵکوو به‌رپرسانه‌ هه‌وڵمان داوه‌ بیانخه‌ینه‌ بواری جێبه‌جێ بوونه‌وه‌. به‌ڵام ئه‌وه‌ی که‌ شایانی ورد بوونه‌وه‌ و جێگای تێرامانه‌ شێوازی رووبه‌روو بوونه‌وه‌ی ده‌فته‌ری سیاسیی حیزب به‌و گرووپه‌ و هه‌ڵوێستی ئێمه‌یه‌. ده‌فته‌ری سیاسی دوای چه‌ند رۆژ بێده‌نگی له‌ هه‌مبه‌ر راگه‌یندراوه‌که‌ی ئیمه‌ ده‌رئه‌نجام رۆژی دووشه‌ممه‌11/2/1391 هاورێ رامبۆد لۆتفپووریان بانگ کرد و بریاری هه‌ڵپه‌ساردنی له‌ ئه‌ندامه‌تیی حیزب بۆ ماوه‌ی 6مانگیان پێ راگه‌یاند، هه‌روه‌ها پێیان وتووه‌ دوای 6مانگیش ئه‌گه‌ر به‌خۆیدا بچێته‌وه‌ و خۆی چاک بکات وه‌رده‌گیرێته‌وه‌ ده‌نا هیچ گه‌ره‌نتییه‌ک نیه‌ که‌ پاش 6 مانگه‌که‌ وه‌ریبگرنه‌وه‌. رۆژی دواتریش واته سێشه‌ممه‌‌ 12/2/1391 هاورێ خه‌لیلی فه‌رامه‌رزییان بانگ  و سه‌رکۆنه‌ کردوه‌. لێره‌دا ئه‌م پرسیاره‌ دێته‌ گۆرێ که‌ ئایا ئێمه‌ وه‌ک گرووپی هه‌ڵوێست نابه‌رپرسانه‌ ده‌جوولێینه‌وه‌ یا هاورێیانی ده‌فته‌ری سیاسی که‌ به‌ پێچه‌وانه‌ی هه‌موو یاسا و پڕه‌نسیپێکی حیزبی و به‌ بێ له‌ به‌رچاوگرتنی ئاکامی ئه‌و کاره‌ بریارێکی وا ناڕه‌وا و هه‌ڵنه‌سه‌نگێندراو ده‌ده‌ن؟ ئایا ئه‌مه‌ هه‌مان سیاسه‌تی پاکتاو و ده‌مکوتکردنی نارازییان و جیابیران نیه‌؟ ئایا هه‌ر ئه‌م هاورێیانه‌ نه‌بوون که‌ باسیان له‌ پێویستی ئازادیی بیر و را ده‌کرد و خۆیان به‌ قوربانیی سیاسه‌تی حه‌زف و په‌راوێز خستن ده‌زانی؟ ئایا هه‌ر ئه‌م هاورێیانه‌ نه‌بوون که‌ به‌ نووسراوی فه‌رمیی کۆمیته‌ی ناوه‌ندی به‌خێرهاتنی هاورێیانی گرووپی ره‌وتی ریفۆرمیان بۆ نێو ریزه‌کانی حدک کرد؟ یا هه‌ر ئه‌مان نه‌بوون که‌ له‌ سه‌رده‌می حیزبی یه‌کگرتوودا  چه‌پڵه‌یان بۆ ره‌خنه‌کانی ره‌وتی ریفۆرم له‌ رێبه‌ریی ئه‌و کاتی حیزب لێده‌دا؟ئه‌ی بۆ ئێستا گرووپیان پێ بڤه‌یه‌؟ ئایا که‌ خۆیان ئه‌و کات ئۆپۆزیسیۆنیان پێک هێنا پرسیان به‌ رێبه‌ریی ئه‌و کاتی حیزب کرد و ئیجازه‌یان وه‌رگرت؟ کامیان راسته‌وخۆ و له‌ ژێر ناوی ئۆپۆزیسیۆن بووندا له‌ ئه‌ندامه‌تیی حیزب بێبه‌ش کرا؟ داخوا بڵاوکراوه‌کانیان که‌ روو به‌ ده‌ره‌وه‌ ده‌یاننوسی  به‌رژه‌وه‌ندیی حیزبی نه‌ده‌خسته‌ مه‌ترسییه‌وه‌؟ ئه‌ی بۆ ئێستا بیرکردنه‌وه‌یان گۆڕاوه‌ و به‌ هه‌مان مێتۆد و شێوه‌ و بگره‌ زۆر خراپتریش  ده‌جوولێنه‌وه‌ و بڕیار ده‌ده‌ن که‌ بۆ خۆیان سه‌رده‌مێک ره‌خنه‌یان لێده‌گرت؟ئه‌م جۆره‌ هه‌ڵوێست گۆرینه‌ مرۆڤیان لێ ناخاته‌ گومانه‌وه‌؟ یانێ ئه‌و چه‌مک و بابه‌تانه‌ هیچ باوه‌رمه‌ندییه‌کیان له‌ پشت نه‌بوو ته‌نیا وه‌ک تاکتیک  و بۆ چه‌واشه‌کاری به‌ کاریان ده‌هێنان؟
بۆیه‌ ئێمه‌ وه‌ک گرووپی هه‌ڵوێستی حیزبی دیمۆکراتی کوردستان وێرای ئیدانه‌ کردنی ئه‌و بڕیاره‌ ناڕه‌وا و نابه‌رپرسانه‌یه‌ ، رایده‌گه‌ینین که‌ له‌ سه‌ر هه‌ڵوێستی خۆمان سوورین و ئه‌و چه‌شنه‌ سزا و هه‌ڕه‌شانه‌ش ته‌نیا ده‌بنه‌ هۆی گرژتر بوونه‌وه‌ی دۆخه‌که‌ و هیچ کاریگه‌رییه‌کیان له‌ سه‌ر هه‌ڵوێستی ئێمه‌ و پاشه‌کشه‌ پێکردنمان نابێت. هیوادارین ده‌فته‌ری سیاسیش به‌ زووترین کات به‌و بریاره‌یدا بچێته‌وه‌ و له‌ باتی ئالۆزتر کردنی بارودۆخه‌که‌ و قه‌یران خولقاندن له‌ هه‌وڵی چاره‌سه‌ریی راسته‌قینه‌دا بن.
گرووپی هه‌ڵوێستی حیزبی دیمۆکراتی کوردستان
14/2/1391


+ نوشته شده در 16 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

سلسله مباحث"قاسملو به روایت تاریخ معاصر"3

قسمت سوم:

الف‌ ـ ادوار تاریخ‌ حزب‌ توده‌ ـ دوران‌ فرار از ایران‌:  در كردستان‌ گروهی‌ كه‌ قاسملو، غنی‌ بلوریان‌، عزیز یوسفی‌، سیمان‌ یعنی ‌ملا آواره‌ و... جز نمایندگان‌ حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ معرفی‌ می‌شوند، سرنوشت‌ گوناگونی‌ داشتند... در حالی‌ كه‌ قاسملو از پلكان‌ خیانت‌ عروج‌ كرد و به‌ یكی‌ از شناخته‌ترین‌ دشمنان‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ مبدل‌ شد، كسی‌ مانند سلیمان‌ معینی‌ فدای‌ سازش‌ ملامصطفی‌ بارزانی‌ با شاه‌ شد وبه‌ دست‌ عمال‌ ملا مقتول‌ شدند. راه‌ ماركسیسم‌ ـ خواه‌ و از شوروی‌ و خواه‌ طراز چینی‌ ـ چاره‌ كار نبود وآزمایش‌ با آن‌ دائماً به‌ بن‌بست‌ رسید. گویا تجربه‌ كیانوی‌ها، قاسملوها، ملكی‌ها، كه‌ هر كدام‌ این‌ راه‌ ضدمردمی‌ را پیمودند و با شكست‌ مواجه‌شدند، بس‌ نبود.
ب‌ ـ شوروی‌ و ایران‌: به‌ هنگام‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ شوروی‌ با نگرانی‌ در انتظار نتیجه‌ بود. درجریان‌ كنگره‌ نوبتی‌ حزب‌ كمونیست‌ شوروی‌، برژنف‌ در گزارش‌ خود ازانقلاب‌ ایران‌ یاد كرد و از اسلام‌ سخن‌ گفت‌ و آن‌ را به‌ دو جریان‌ مستقیم‌ تقسیم‌ كرد، كه‌ یكی‌ در خدمت‌ مقاصد ارتجاعی‌ و امپریالیستی‌ است‌ و دیگری‌ در خدمت‌ مردم‌ و ابراز امید داری‌ كرد كه‌ اسلام‌ در ایران‌ درخدمت‌ مردم‌ باشد. البته‌ این‌ اظهار نظر نشانه‌ احتیاط‌ شوروی‌، به‌ اصطلاح ‌ملاحظه‌ و مراعات‌ همسایگی‌ و نبستن‌ درهاست‌. ولی‌ در عمل‌ شوروی‌، رفتار دیگری‌ در پیش‌ گرفت‌ كه‌ با اظهارنظر برژنف‌ تفاوت‌ بسیاری‌ دارد.از اشتغال‌ نظامی‌ افغانستان‌ به‌ اتحاد شوروی‌ بی‌طرفی‌ بین‌ ایران‌ و عراق‌، بذل‌ و بخشش‌ اسلحه‌ از تانك‌ و موشك‌ و هواپیماهای‌ جنگ‌ به‌ عراق‌ تاحمایت‌ از گروه‌های‌ فتنه‌انگیز و تجزیه‌طلب‌ مانند: حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ (قاسملو)، رجوی‌ و... روابط‌ خصمانه‌ای‌ است‌ كه‌ در پیش‌ گرفته‌شده‌ است‌.
ج‌ ـ بخش‌ مجله‌: در مجله‌ مسایل‌ صلح‌ و سوسیالیسم‌ در كشور چكسلواكی‌، كه‌ حزب‌ توده‌در حمایت‌ تجربه‌ آن‌ نماینده‌ داشت‌، می‌گوید در پراگ‌ حوزه‌ مركب‌ ازافرادی‌ بسیار متنافرالطبع‌ و مختلف‌السلیقه‌ تشكیل‌ می‌شد كه‌ مركز زد وخورد دائمی‌ بود. قسمتی‌ از این‌ حوزه‌ به‌ تدریج‌ از حزب‌ دور شدند و به‌ایران‌ بازگشتند و یا در كشورهای‌ اروپای‌ غربی‌ سكونت‌ گزیدند. برخی‌ ازآن‌ها، پس‌ از انشعاب‌ دوم‌ قاسمی‌ ـ فروتن‌، بدون‌ ترك‌ پراگ‌، از شركت‌ درحوزه‌ دوری‌ جستند. برخی‌ از آن‌ها مانند قاسملو، به‌ حكمی‌ مشی‌دیگری‌ را در پیش‌ گرفتند كه‌ این‌ یكی‌ در مبداء، به‌ رأس‌ گروه‌ كردهای‌ایرانی‌ مهاجر به‌ رهبری‌ رسید.
د ـ وضع‌ توده‌ای‌ها در خارج‌: در بخش‌ غلام‌ یحیی‌ و دولت‌ در تبعید می‌گوید: غلام‌ در رخنه‌ وسیع‌ درسازمان‌ حزب‌ توده‌ بر دو سازمان‌ دیگر نیز دست‌ گذارد، یعنی‌ بر هیئت‌ تحریریه‌ رادیوی‌ پیك‌ ایران‌، واقع‌ در صوفیه‌ (بلغارستان‌) و رادیوی‌ ظاهراًمستقل‌ صدای‌ ملی‌ ایران‌، در پیك‌ ایران‌ به‌ ویژه‌ در دوران‌ ریاست‌ حمیدصفری‌، ابتكار در دست‌ غلام‌ بود. دو بخش‌ برای‌ پخش‌ به‌ زبان‌ آذربایجان‌كردی‌ تشكیل‌ شدند و مشغول‌ كار بودند. با آنكه‌ آذربایجان‌ شوروی‌ تحت‌نظر رحیم‌ قاضی‌ و علی‌ گلاویژ، سازمان‌ حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ نیزوجود داشت‌، این‌ سازمان‌ به‌ تفرقه‌ وابستگی‌ داشت‌. البته‌ در اثر مساعی ‌رهبری‌ حزب‌ توده‌، سازمان‌ جداگانه‌ای‌ برای‌ انتشار كردستان‌ ـ ارگان‌حزب‌ دمكرات‌، كردستان‌ ـ به‌ وجود آمد و تا مدتی‌ كه‌ قاسملو یك‌ عضوحزب‌ توده‌ مقیم‌ در پراگ‌ بود، كردستان‌ تحت‌نظر او و شركت‌ هیأت‌ تحریریه‌ ای‌ در كسب‌ از گلاویژ و قزلچی‌ منتشر می‌شد. ولی‌ بعدها كه‌مانند حساب‌ خودش‌ خود را از حزب‌ جدا كرد و در بغداد مستقر شد.كردستان‌ را با لطایف‌ الحیل‌ از چنگ‌ رهبری‌ حزب‌ توده‌ خارج‌ كرد ودر بغداد سازمان‌ مستقل‌ حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ را به‌ وجود آورد.»

منبع‌: كتاب‌ كژراهه‌، احسان‌ طبری‌ [امیركبیر، تهران‌، چاپ‌ سوم‌،1367]

ادامه دارد...



+ نوشته شده در 15 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

پاسخ به مقاله بررسی مشکلات پیشمرگها در احزاب شرق

چندی پیش گفتگویی تحت عنوان "بررسی مشکلات پیشمرگها در احزاب شرق کردستان" از سوی خانم سوسن محمد خانی با زاهد حنبلی در سایت فارسی زبان "اخبار روز" و " آکام نیوز " منتشر شد و در سایتهای جمهوری اسلامی نیز منتشر شد که از چند لحاظ قابل بررسی است.

می گویند: روزی یک نفر مشغول خواندن روزنامە بود و داد میکشید و میگفت "توی این مملکت هیچ چیز سر جای خودش نیست" مردی از راه میرسد و میبیند کە یارو روزنامە را سر و تە نگە داشتە.
بندە بخاطر اینکە بیشتر از هر کس دیگری بە آقای زاهد حنبلی نزدیک هستم و با وی در یکی از این احزاب همکار بودەام، میخواهم از زاویەای دیگر بە درون این احزاب نگاە کنم.
 
ابتدا باید پرسید که  اگر واقعا نوک پیکان بسوی این احزاب است و دارای مشکلات درون حزبی هستند و باید در بنیانها و رفتارهای خود بازنگری کنند و انتشار این گفتگو بە آنها کمک خواهد کرد، چرا به زبان فارسی و در یک سایت فارسی زبان منتشر شود؟
سایتهای فارسی زبان مانند روز آنلاین و اخبار روز و... که برای مقالات مختلف دستمزد پرداخت میکنند و معلوم نیست این درآمد و بودجه از کجا و کدام کیسەها تامین میشود، بسیاری از نویسندگان را از هر فکر عقایدی به خود جذب کردەاند و میشود گفت، برای روزنامەنگارهایی کە (بیشتر در اروپا) تنها منبع درآمدشان بیمه بیکاری یا سوسیال است، یکی از منابع درآمد محسوب میشود.
روزنامە نگارهای کورد نیز خارج از این طیف نیستند و بهترین سوژه هم برای روزنامەنگاران کورد مسائل کوردستان و احزاب کوردستان است و بخاطر اینکه شخص روزنامەنگارباید در یک زمان مشخص  مقاله را تحویل سایت دهد مجبوراست به هر شیوەی ممکن چند ورقه  را از کلمات رنگارنگ کە در فرهنگ لغت "دهخدا" نیز یافت نمیشوند و بازی دادن آنها پر کند، بە همین دلیل میتوان تناقضات بسیاری در نوشتەها و افکار آنها پیدا کرد.
من اینجا بە یک نکته اشارە میکنم کە زیاد از همە در این مقالات به آن اشاره میشود و آن هم جنگ مسلحانە است. متاسفانە روزنامه نگارهای کورد هنوز در این واژه دیدگاه روشنی از خود نشان ندادەاند، از یک سو برخی از احزاب کوردستان را متهم بە کمپ نشینی  و دور شدن از مردم کوردستان میکنند و از سوی دیگر احزاب درگیر در جنگ را متهم بە کشتار و ترور‌! و هیچ آلترناتیوی هم برای این دو ندارند ارائە بدهند.
در کوردستان ایران کە دارای احزاب سیاسی متعددیست، اصطلاحی با نام "روشنفکر" در میان بیشتر کسانی کە خود را روشنفکر مینامند مساویست با ضدیت با احزاب سیاسی، در حالی کە هیچکدام صاحب نظر نیستند و فقط نظرات دیگران را کپی و بازگو میکنند. هیچکدام انتقادپذیر نیستند و انتقاد را با لحنی تند جواب خواهند داد.  بە نظر من این طیف بیشتر از اینکە روشنفکران جامعە کوردستان باشند، ادای روشنفکرها را در می آورند  و بیشتر ژست روشنفکری میگرند.
اصل مطلب را با اشارەای بە سیستم احزاب کوردستان شروع میکنم
سیستم بیشتر احزاب کوردستان کە کپی سیستم حزب بلشویک و در دوران سیطرە شوروی سابق بر منطقە پایە گذاری شد  کە بندە در مقالەای دیگر قبلا مفصلا بە  نقد آن پرداختە  بودم و فعلا از موضوع بحث خارج است، اما بنا بە وضعیت جامعە کوردستان  و غربت نشین بودن این احزاب امکان تعویض آن در این موقعیت زمانی و عدم حضور اعضا و هودارن احزاب در رای گیریها و انتخابات درون سازمانی، مشکلات خاص خود را دارد و تحلیل آن نیز در این مقالە نمیگنجد.
پیشمرگه و مسائل ریز مانند تفریح و موارد حاشیەای کە در هر جامعە و شهر و روستایی بنا بر موقعیت این جامعە متفاوت است و بخش عظیمی از گفتگوی خانم محمدخانی و کاک زاهد نیز بە آن اختصاص دارد:
پیوستن بە حزب کە اختیاریست و شخص با روحیەای انقلابی وارد آن میشود و اکثرا بە جز عدەی معدودی با همان روحیە یا  پیشمرگ میمانند و یا بە عنوان یک عضو در بیرون حزب فعالیت میکنند. این را باید بە یاد داشتە باشیم اکثر افرادی هم کە اکنون در رهبری این احزاب قرار دارند در این احزاب پروردە شدەاند و بجای پرداختن بە مسائل حاشیەای و توقع تامین یک زندگی عالی کە از عهدە یک جنبش غربت نشین خارج است، بە کار مطالعە و نویسندگی و ترجمە پرداختەاند و کتابهای بسیاری نیز بە چاپ رساندەاند. کسانی کە  از فرصتهای درون حزب استفادە مثبت کردەاند و اکنون حتی در دانشگاههای کوردستان عراق تدریس می کنند.
برگزاری سمینارهای درون حزب، شرکت در جلسەهای متعدد و فرصتهایی کە در اختیار افراد حزب قرار دادە میشود مانند برگزاری انتخابات از یک ارگان کوچک کاری گرفتە تا سطح رهبری حزب و کاندید شدن برای مسئولیتهای مختلف و بە عهدە گرفتن مسئولیتها بر اساس انتخابات درون سازمانی و فعالیت در زمینەهای گوناگون  سیاسی، اجتماعی، فنی و ... بە افراد شخصیت دیگری میدهد.
در مقابل، کسانی هم هستند کە بە خیال اینکە حزب یک دولت تشکیل دادە و دارای وزارتخانە و منابع اقتصادی و صندوق پول است و یا یک شرکت بازرگانی و تجاریست کە بە محض ورود بە آن حقوقی کلان دریافت میکنند و پس از مدتی در اروپا تشریف پیدا خواهند کرد، وارد حزب میشوند، طبیعیست چنین کسانی حتی بعد از اتمام دورە آموزشی دچار نوعی افسردگی میشوند و آن را ترک میکنند و بعضا سر از ایران در میاورند. این را هم بدانیم کە هیچ یک از احزاب قول یک زندگی عالی را ندادەاند کە افراد را بە درون خود جذب کنند، حتی بە محض ورود فرد داوطلب، وی را از مشکلات پیش رو مطلع میکنند و کسانی را هم کە خانوادە خود را ترک کوردە و یا سرپرست خانوادە هستند را در حد ممکن از پیوستن بە حزب منصرف می کنند.
احزابی کە خود مانند یک جنبش انقلابی در خاک یک کشوردیگر بطور غیر مستقیم با مردم در ارتباطند، عموما منابع مالی خود را از اعضای برون حزبی تامین میکنند و این مبلغ مسلما زیاد نیست و پیشمرگ هم چیزی بە اسم حقوق دریافت نمیکند چون راهی را انتخاب کردە کە حاضر است در آن راه جان خود را نیز فدا کند، پس در اینجا چیزی بە اسم حقوق یا هر اسم دیگر معنا ندارد و این روحیە است کە آنها را واداشتە کە بە راه خود ادامە دهند  و اگر جنبش را همانند یک قطار در نظر بگیریم آنها نقش  "لوکوموتیو"  آن را بازی می کنند.
زنان و کودکان درون حزب
زنان درون حزب با وجود تاثیرات و تبعیضاتی کە ریشه در دین، تاریخ، فرهنگ  و سنت مردمان شرقی و بخصوص کوردستان دارد، در مسائل سیاسی درون حزب از تمام حقوق و مزایایی کە در قوانین بین الملل در رابطە با زنان گفتە شدە، برخوردارند؛ حتی در بعضی موارد از مزایایی کە از آن بە عنوان " تبعیض مثبت " یاد می شود، سودمند می شوند.
در مسائل اجتماعی نیز کاملا مختارند. موارد استثنایی کە در هر خانوادەای از جهان ممکن روی دهد یک امر طبیعیست و هیچ تضمینی هم در هیچ جای جهان برای این موارد وجود ندارد.
کودکان نیز بە غیر از مزایا و امکاناتی کە حکومت کوردستان عراق برای تحصیل آنها ارائە دادە است، از امکانات حزب نیز برخوردارند، حقوق مالی، ایاب و ذهاب، اردوها، فستیوالهای کودکان، کلاسهای آموزشی موسیقی و ورزشی و... و چاپ وانتشار ماهنامە کودکان و غیرە.
در تمام دنیا سازمانها و احزاب سیاسی و شرکتهای بازرگانی و غیرە، سلسلە مراتبی  حاکم است کە هر یک از اعضا خود را در قسمتی از آن میابند کە قسمتهای قبلی را پیمودە باشند، اینکە چە کسی در چە نقطەای از هرم قرار دارد بستگی بە امتیازات کسب شدە توسط فرد دارد، این امتیازات نیزعموما بر اساس  مدرک تحصیلی،سابقە عضویت، شایستگی،  فعالیت، انضباط و حرفە شخص تعیین و جمع آوری  میشود و حقوق و مزایای درون سازمانی نیز برهمین اساس تعلق میابد. پلەهای صعود در تمام سازمانهای دمکراتیک دنیا نیز تقریبا بر همین اساس است.
مسئلە نظامی یا مسلح بودن پیشمرگەها
در اوایل دهە نود میلادی کە حکومت بعث از کوردستان عراق عقب نشینی کرد و کنترل این مناطق بە دست کوردها افتاد، احزاب کورد ایران هم این وضعیت را مناسب دیدند تا مرا کز اصلی خود را از کوهستانهای مرزی بە داخل خاک کوردستان عراق انتقال دهند تا از بمبارن و توپبارانهای جمهوری اسلامی در امان بمانند. این امر با همکاری کوردهای عراق در آنوقت انجام شد، بطوری کە اعضا و پیشمرگان احزاب آزادانە در شهرهای کوردستان عراق رفت و آمد داشتند، دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی نیز این فرصت را غنیمت شمردند تا بە اهدافی را کە سالیان زیاد در آرزویش بودند، برسند و آن هم فلج کردن جنبشهای ملی کوردستان ایران بود. این همزمان شد با جنگ داخلی در کوردستان عراق، جنگ برادر کشی کە هیچوقت از ذهن مردم آنجا پاک نخواهد شد.

با افراد خاطی درون احزاب چگونە رفتار می شود؟
کسانی کە در حزب مرتکب خطا میشوند اگر جزئی باشد در داخل حزب بە آن رسیدگی میشود و اگر جدی باشد مانند قتل و غیرە، با همکاری نیروهای پلیس و دستگاه قضایی حکومت کوردستان عراق بە آن رسیدگی میشود، در حزب  بازداشتگا بە آن معنا کە در اذهان عمومی مردم ایران حک شدە وجود ندارد بە خصوص در این سالهای اخیر بە شدت زیر نظر پلیس کوردستان عراق هستند و هر چند گاهی مورد بازدید قرار میگیرند. تنها موارد و اشخاصی کە برای اهداف خاص از جانب دستگاههای اطلاعاتی رژیم ایران وارد حزب و بعدا شناسایی میشوند، برای مدت محدودی نگهداری و بعد از یک سری آموزشهای انسانی و اخلاقی تحویل پلیس کوردستان عراق دادە میشود تا از طریق آنها بە ایران برگرداندە شود.
مسئلە پناهندگی اعضای حزب در کوردستان عراق و کشورهای غربی
ابتدا باید گفت هیچکدام از احزاب کوردستان ایران در کوردستان عراق تقاضای پناهندگی نکردەاند، بنابراین هیچ یک از مفاد بین المللی حقوق پناهندگان شامل این احزاب نمیشود، کسانی کە در داخل مناطق زیر نفوذ احزاب زندگی میکنند تا وقتی کە آنجا را ترک نکردەاند پیشمرگە محسوب میشوند، اما هنگامی کە آنجا را ترک میکنند و در کوردستان عراق یا کشورهای دیگر تقاضای پناهندگی سیاسی می کنند، از طرف حزب بطور کامل پشتیبانی میشوند و بسیاری از آنها در سالهای گذشتە از سوی مرکز " یو ان اچ سی آر"  روانە کشورهای اروپایی و آمریکایی شدند. اما در سالهای اخیر و دوران جنگهای عراق و جنگ آمریکا با سدام، این مرکز بین المللی بە اردن نقل مکان کرد و تنها یک زیرشاخە فرعی کە هیچ قدرت اجرایی خاصی در رابطە با پناهندگان نداشت در اربیل باقی ماند و بە همین دلیل بسیاری از متقاضیان پناهندگی حزبی و غیر حزبی پشت درهای بستە این سازمان ماندند.
تحویل نگرفتن پناهندگان بنا بە درخواست احزاب کورد جز یک شایعە مضحک بی اساس چیز دیگری نیست، بە این دلیل کە نهادی مانند سازمان ملل و یا کنسولگریهای کشورهای خارجی در همە جای دنیا مستقل عمل می کنند و زیر فشار یا تقاضای احزاب نیستند و قبول یا رد پناهندگی نیز با استقلال خودشان انجام میشود، حتی در خیلی موارد شاهد هستیم افراد متقاضی پشتیبانی شدە از سوی این احزاب با جواب منفی از سوی مراکز "یو ان" و کنسولگریها روبرو می شوند.
اگر بگوییم فلان حزب یا سازمان بە "یو ان" دستور دادە کە پناهندە تحویل نگیرد، بە نظرم مضحکانە است. حکومت کوردستان عراق نیز برای اعطای پناهندگی قوانین مربوط بە خود را دارد، ادارە مهاجرت کوردستان عراق برای کنترل بیشتر بر سیل پناهندگان از ایران وارد میشوند، بە همکاری این احزاب نیاز دارد،  در سالهای اخیر نمونەهایی از پخش مواد مخدر توسط ایرانیان پناهندە در این مناطق توسط منابع رسمی گزارش شدە و این مسائل آنها را واداشتە کە از متقاضیان پناهندگی درخواست ضمانت شود. البتە این بە این معنا نیست کە اگر کسی ضمانت حزبی نداشت نمیتواند تقاضای پناهندگی دهد، مدارک و شواهد شخص متقاضی مهمترین ضمانت این شخص محسوب میشود، همان کاری کە در "یو ان" و کشورهای غربی انجام می شود.
در پایان باید بە این نیز اشارە کنیم کە هدف از نوشتن مطلب دفاع از اشتباهات این احزاب نیست و این بدان معنا نیست کە این احزاب فاقد مشکلاتند، ولی باید از زوایای دیگر آنها را نگاه کرد. آیا اگر این احزاب جنبش کوردستان را ادامە نمیداند و در برابر مشکلات تفریحی و رفاهی کمرشان خم میشد و از زیر بار مسئولیتی کە بر دوش گرفتەاند شانە خالی میکردند.
هر جامعەای فرهنگ خاص خود را دارد و احزاب کوردستان هم از درون این جامعە و فرهنگ مختص خود متولد شدەاند، مشکلات خود و جنبش و مشکلات پیش روی آن را در گذشتە و حال بەصورت آشکار برای مردم ارائە دادەاند. تزریق یک عنصر خارجی کە از هر جهت با جامعە کوردستان هماهنگ نیست، هر چند هم مفید باشد، باز جوابگو نیست و باید زمان زیادی را برای نورمال کردن آن صرف کرد. بە هر حال راههای زیادی برای احزاب کوردستان ایران در پیش نیست، یا باید قفلی بە در جنبش بزنند و اثرات ناگورا آن را ببینند و یا باید این وضع موجود را با هر نامی کە هست ادامە دهند.
رسول سیلکە  18/04/2012


+ نوشته شده در 14 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

سلسله مباحث"قاسملو به روایت تاریخ معاصر"2

قسمت دوم:انشعاب‌ در «حزب‌ دمكرات‌»

ولی‌ به‌ زودی‌ روشن‌ شد كه‌ قاسملو حزب‌ توده‌ و جناح‌ توده‌ای‌ بلوریان‌ رابازی‌ می‌دهد و نقشه‌های‌ خاص‌ خود را در سر می‌پرورد، كه‌ با نقشه‌های‌ حزب‌ توده‌ همخوان‌ نیست‌. تشدید تعارض‌ «حزب‌ دمكرات‌»، به‌ عنوان‌یك‌ گروه‌ محارب‌، با انقلاب‌ اسلامی‌ سرانجام‌ حزب‌ توده‌ را مجبور كرد تااز این‌ میان‌ یكی‌ را انتخاب‌ كند. بدینسان‌، مواضع‌ حزب‌ توده‌ در قبال‌«حزب‌ دمكرات‌» همان‌ مسیری‌ را طی‌ كرد كه‌ در رابطه‌ با «مجاهدین‌خلق‌» می‌پیمود.در 22 دی‌ماه‌ 1358، هنوز حزب‌ توده‌، «حزب‌ دمكرات‌» را انقلابی ‌دمكرات‌، ولی‌ خطاكار و چپ‌رو، می‌دانست‌ و آن‌ را به‌ سوی‌ مشی‌ «جبهه ‌متحد خلق‌» دعوت‌ می‌نمود. در نامه‌ كمیته‌ مركزی‌ حزب‌ توده‌ به‌ كمیته ‌مركزی‌ «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌» چنین‌ آمده‌ است‌:
«دوستان‌ گرامی‌!... شما خوب‌ می‌دانید كه‌ دولت‌ بعثی‌ عراق‌ باارسال‌ اسلحه‌ و پول‌ و مهمات‌ و آذوقه‌، از گروه‌های‌ وابسته‌ به‌خود و گروه‌های‌ دیگر ضدانقلابی‌، از دار و دسته‌ شیخ‌ عثمان‌ و شیخ‌ جلال‌ و زرگاری‌ها گرفته‌ تا كومله‌ و دار و دسته‌ سرهنگ‌ علیار با تمام‌ قوا پشتیبانی‌ می‌كند... انقلاب‌ ایران‌ از رهبری‌ حزب ‌دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌، حزبی‌ كه‌ بدون‌ شك‌ بخش‌ چشمگیری ‌از بهترین‌ فرزندان‌ انقلابی‌ میهن‌ دوست‌ خلق‌ كرد در صفوفش‌ گردآمده‌اند، می‌طلبد كه‌ بی‌درنگ‌ در كشیدن‌ خط‌ مشخص‌ و بدون‌ابهام‌ جدائی‌ میان‌ نیروهای‌ میهن‌دوست‌ و ترقی‌خواه‌ كرد وگروه‌های‌ ضدانقلابی‌ و خیانت‌ پیشه‌ وابسته‌ به‌ دشمنان‌ انقلاب‌، به‌ اقدام‌ همه‌ جانبه‌ و عملی‌ دست‌ زند و از این‌ راه‌ كمك‌ مؤثری ‌به‌ تثبیت‌، تحكیم‌ گسترش‌ انقلاب‌ برساند...».حزب‌ توده‌ در شرایطی‌ این‌ نامه‌ تبلیغاتی‌ سر گشاده‌ را به‌ قاسملومی ‌نگاشت‌ كه‌ به‌ خوبی‌ از كمك‌های‌ مالی‌ صدام‌ به‌ قاسملو اطلاع‌ داشت‌و حتی‌ به‌ افشای‌ آن‌ دست‌ زده‌ بود. به‌ هر روی‌، اختلاف‌ مشی‌ حزب‌ توده‌ با خط‌ قاسملو منجر به‌ تعارض‌جدی‌ دو جناح‌ در درون‌ كمیته‌ مركزی‌ «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌» شد ودر جلسه‌ 17 اردیبهشت‌ 1359 آن‌، این‌ جناح‌بندی‌ به‌ صف‌آرائی‌ كامل‌كشید. سرانجام‌ جناح‌ بلوریان‌ در 25 خرداد 1359 با اعلام‌ مواضع‌، جدائی‌ خود را از جناح‌ قاسملو اعلام‌ داشت‌ و خود را «حزب‌ دمكرات‌كردستان‌ ایران‌ (پیرو كنگره‌ چهارم‌)» نامید. این‌ تحول‌ نشانگر آن‌ بود كه‌حزب‌ توده‌ در مقطع‌ سال‌ 1359 همگامی‌ بیشتر با «حزب‌ دمكرات‌» رامخل‌ استراتژی‌ مسخ‌ انقلاب‌ و منافی‌ با تاكتیك‌ «جبهه‌ متحد خلق‌»می‌داند. از این‌ مقطع‌، حزب‌ توده‌ جناح‌ قاسملو را به‌ عنوان‌ ضدانقلاب‌ و«جبهه‌ براندازی‌» ارزیابی‌ نمود.
در اسناد پلنوم‌ هفدهم‌ كمیته‌ مركزی‌حزب‌ توده‌ (فروردین‌ 1360) چنین‌ آمده‌ است‌:
«نیروهای‌ مشخص‌ جبهه‌ براندازی‌ در درون‌ كشور عبارتند ازبقایای‌ وابستگان‌ رژیم‌ سرنگون‌ شده‌، یعنی‌ بزرگ‌ مالكان‌... ستون‌ پنجم‌ سیاسی‌ آمریكا كه‌ به‌ صورت‌ گروه‌های‌ فاشیست ‌مآب‌ چپ‌نمای‌ چینی‌ ـ آمریكائی‌ مانند «رنجبر»، «پیكاری‌ها»، «اتحادیه‌ كمونیست‌ها»، «كومله‌»، جناح‌ قاسملو در حزب‌دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌ و سایر دسته‌های‌ ضدانقلابی‌ دركردستان‌ و بلوچستان‌ و نظایر آن‌ فعالیت‌ می‌كنند».از نیمه‌ دوم‌ سال‌ 1359، حزب‌ توده‌ به‌ وسیله‌ سازمان‌ وابسته‌ به‌ خوددر كردستان‌ به‌ افشاگری‌ علیه‌ قاسملو دست‌ زد و كوشید تا «پیروان‌ كنگره‌ چهارم‌» را به‌ یك‌ آلترناتیو توده‌ای‌ در مقابل‌ جناح‌ قاسملو بدل‌ سازد.

منبع‌: كتاب‌ سیاست‌ و سازمان‌ حزب‌ توده‌ ایران‌ از آغاز تا فروپاشی ‌(مؤسسه‌ مطالعات‌، چاپ‌ اول‌، تهران‌، 1370)

ادامه دارد...



+ نوشته شده در 14 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

سه‌رۆكی‌ ده‌زگای‌ ساواك : بارزانی‌ نه‌ (مه‌لا) بوه‌ نه‌ (جه‌نراڵ) !

کوردستان نیوز:شه‌وی‌ رابردوو عیسی‌ پژمان كه‌ سه‌رۆكی‌ ده‌زگای‌ ساواك بوو له‌ پێش ئینقیلابی‌ خومه‌ینی‌ له‌ دیمانه‌یه‌كدا ئاشكرایكرد" شای‌ ئێران ، قازی‌ موحه‌مه‌دی‌ زۆر خۆش ده‌ویست و له‌به‌رامبه‌ریشدا رقی‌ زۆری‌ له‌ بارزانی‌ بوو.
پژمان له‌و دیداره‌دا هۆكاری‌ رق لێبوونی‌ شای‌ ئێران به‌رامبه‌ر بارزانی‌ باس ده‌كات و ده‌ڵێت" له‌به‌ر ئه‌وه‌ی‌ له‌ دوای‌ رووخانی‌ كۆماری‌ مه‌هاباد ، بارزانی‌ له‌گه‌ڵ سوپای‌ ئێران شه‌ری‌ كردو هاوكات به‌ پاڵپشتی‌ ئینگلیزه‌كان ده‌یویست بێته‌ ناو مه‌هاباد.
پێویسته‌ بوترێت ساواکی ئیران شورشی‌ له سالی 1961  دروست کرد تا 1975 و  به بیَ یارمه‌تی
ئیران و ساواک، ئه و شورشه هه لنه ده گیرسا و ئه و شۆرشه له پیَناو به‌رژه‌وه‌ندی‌ ئیَران دا بوه له دژی حکومه تی عیَراقی‌ ئه‌و كات.
پژمان زانیاریه‌كان له‌باره‌ی‌ بارزانیه‌وه‌ ئاشكرا ده‌كات و ده‌ڵێت" مه‌لا موسته‌فا نه‌ جه‌نراڵ بووه‌و نه‌ مه‌لا ، هه‌ر گیز سه‌دوای‌ خوێندنه‌وه‌ی‌ نه‌بووه‌ و ئه‌و كات جه‌ماعه‌تی‌ جه‌لالی‌ و ئیبراهیم ئه‌حمه‌د به‌ خوێنده‌وار داده‌نران و ئومێ>ی‌ دوا رۆژیش لای‌ ئه‌وان زیاتر دیاربوو.
ئه‌م بۆچوونانه‌ی‌  عیسا پژمان له ئیران سالی رابردو له کتیَبی ( ره شه بای روداو) به‌ وتو ویژیَک له گه ل
عرفان قانعی فرد ( میژونوس و نوسه ری بیره وه ریه کانی مام جه لال ) بلاو کرایه وه .
پژمانی‌ ته‌مه‌ن 90 ساڵ له‌و گفتوگۆیه‌دا كه‌ له‌ ده‌نگی‌ ئه‌مریكا-ش بلاَو كراوه‌ته‌وه‌ ، تیشك ده‌خاته‌ سه‌ر ئه‌وه‌ی‌" دوای‌ بلاَو بوونه‌وه‌ی‌ نامه‌كه‌ی‌ كه‌یسنجه‌رو له‌ پێش روخانی‌ شۆرش له‌ ساڵی‌ 1975 ئه‌مریكا بری‌ 60 ملیۆن دۆلاری‌ به‌ بارزانی‌ داوه‌.



+ نوشته شده در 12 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

سلسله مباحث"قاسملو به روایت تاریخ معاصر"1

قسمت اول:پیشینه‌ تاریخی‌ حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌

حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌، یك‌ جریان‌ قوم‌گرایانه‌ و ملی‌گرایانه‌ كرده‌بود كه‌ در 25 مرداد 1324 توسط‌ ارتش‌ سرخ‌ شوروی‌، به‌ منظور مقابله‌ باكردهای‌ وابسته‌ به‌ انگلیس‌ تأسیس‌ شد و در 2 بهمن‌ 1324 به‌ تشكیل‌جمهوری‌ خودمختار كردستان‌ ایران‌ به‌ رهبری‌ قاضی‌ محمد دست‌ زد.این‌ حركت‌ در پی‌ وعده‌های‌ مساعد میرجعفر باقروف‌، دبیر كل‌ حزب‌كمونیست‌ و دیكتاتور آذربایجان‌ شوروی‌، صورت‌ گرفت‌. اسناد وزارت‌خارجه‌ انگلیس‌ چنین‌ گزارش‌ می‌دهد: «در سپتامبر 1945 ]آذر 1324[ دسته‌ای‌ از رؤسای‌ طوایف‌ كردبه‌ سرپرستی‌ رهبر جنبش‌ خودمختاری‌ كردستان‌، قاضی‌ محمد حضیری‌ و نوری‌بیگ‌ به‌ باكو دعوت‌ شدند. در باكو هیئت ‌اعزامی‌ ملاقات‌هائی‌ با رئیس ‌جمهور آذربایجان‌ شوروی ‌باقروف‌ به‌ عمل‌ آوردند كه‌ در ضمن‌ این‌ ملاقات‌ها باقروف‌ به‌آن‌ها قول‌ داد كه‌ كمك‌ و مساعدت‌ و حمایت‌ دولت‌ شوروی‌ رابرای‌ كسب‌ استقلال‌ كردستان‌ جلب‌ خواهد كرد، مشروط‌ بر آنكه‌كردها نیز از فرقه‌ دمكرات‌ آذربایجان‌ پشتیبانی‌ و حمایت‌ نمایند...». «دولت‌ خودمختاری‌ كردستان‌» 11 ماه‌ بیشتر دوام‌ نیاورد و در پی‌توافق‌ شوروی‌ و انگلیس‌ و آمریكا، به‌ همراه‌ حكومت‌ پوشالی‌ « فرقه‌دمكرات‌» در آذربایجان‌، توسط‌ ارتش‌ شاه‌ فرو پاشید و قاضی‌ محمداعدام‌ شد. حزب‌ توده‌ « حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌» را مورد تائیدكامل‌ خود قرار می‌داد و در سال‌های‌ بعد در كردستان‌ از فعالیت‌ مستقل‌ خودداری‌ كرد و با نام‌ «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌»، كه‌ در واقع‌ نقش‌كمیته‌ ایالتی‌ حزب‌ توده‌ را در كردستان‌ ایفاء می‌كرد، تشكیلات‌ خود راایجاد نمود. در سال‌های‌ 1337-1338، كمیته‌ كردستان‌ لو رفت‌ و اعضاءمؤثر آن‌ (اسماعیل‌ قاسملو، دكتر مولوی‌، غنی‌ بلوریان‌، عزیز یوسفی‌، حسن‌ شریعت‌) دستگیر شدند. عبدالرحمن‌ قاسملو (برادر اسماعیل‌قاسملو) با تعهد همكاری‌ به‌ ساواك‌ آزاد شد، ولی‌ به‌ اروپای‌ شرقی‌ گریخت‌. اسماعیل‌ نیز به‌ همكاری‌ با «ساواك‌» پرداخت‌ و چند سال‌ بعد محفل‌ ماركسیستی‌ بهروز نابت‌ را در تبریز لو داد. دكتر مولوی‌ و حسن‌شریعت‌ نیز با ابراز ندامت‌ آزاد شدند. سلیمان‌ معینی‌، از اعضاء دیگر این‌كمیته‌، به‌ عراق‌ گریخت‌ و بعدها در سال‌ 1346 در یك‌ حركت‌ مسلحانه ‌در كردستان‌ ایران‌ كشته‌ شد. از اعضاء كمیته‌ كردستان‌ غنی‌ بلوریان‌ وعزیز یوسفی‌ تا آستانه‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در زندان‌ ماندند.
در سال‌های‌ 1340-1350 نیز حزب‌ توده‌ كوشید تا نام‌ «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌» را حفظ‌ كند و لذا در چكسلواكی‌ توسط‌ علی‌ گلاویژ، حسن‌ قزلچی‌ و عبدالرحمن‌ قاسملو به‌ انتشار نشریه‌ كردستان ‌دست‌ زد. در واقع‌، حزب‌ توده‌ خود را وارث‌ منحصر به‌ فرد «حزب ‌دمكرات‌ كردستان‌» می‌دانست‌. در پیام‌ كمیته‌ مركزی‌ حزب‌ توده‌ به‌ مناسبت‌ 30 مین‌ سالگرد جمهوری‌ خودمختاری‌ كردستان‌ این‌ مسأله ‌نمایان‌ است‌: «ما از همه‌ مبارزان‌ انقلابی‌ كرد در ایران‌ دعوت‌ می‌كنیم‌ كه‌ مانند مبارزان‌ انقلابی‌ آذربایجان‌ و سایر خلق‌های‌ ایران‌ به‌ حزب‌ توده‌ ایران‌ بپیوندند و سنت‌ انقلابی‌ یگانگی‌ سازمانی‌ و سیاسی‌ حزب ‌دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌ را با حزب‌ مادر، حزب‌ سراسری‌ طبقه ‌كارگر ایران‌، دوباره‌ زنده‌ كنند. رفقای‌ عزیز كرد!... گروه‌های‌ جداگانه‌ حزب‌ كردستان‌ ایران‌ را بر پایه‌ برنامه‌ سیاسی‌ وتوصیه‌های‌ سازمانی‌ حزب‌ توده‌ ایران‌ به‌ وجود آورید و با مراكز حزب‌ توده‌ ایران‌ رابطه‌ برقرار كنید!».قاسملو در چكسلواكی‌ تحت‌ تأثیر سوسیالیسم‌ دمكراتیك‌ الكساندردوبچك‌ و نیز القائات‌ همسر یهودی‌ خود ـ هلنا ـ به‌ تدریج‌ به‌ غرب‌ گرایش ‌یافت‌ و پس‌ از چندی‌ به‌ بغداد رفت‌. او در آنجا موفق‌ شد كه‌ با حمایت ‌سرویس‌های‌ جاسوسی‌ غرب‌ و با ترفندهای‌ مختلف‌ رهبری‌ حزب‌ توده‌را اغواء كند و نشریه‌ كردستان‌ را، به‌ عنوان‌ ارگان‌ «حزب‌ دمكرات ‌كردستان‌ ایران‌» به‌ دست‌ گرفته‌ و انتشار دهد. قاسملو در عین‌ حال‌ مناسبات‌ حسنه‌ خود را با حزب‌ توده‌ محفوظ‌ داشت‌ و كوشید تا خود رادر موضع‌ سوسیالیسم‌ دمكراتیك‌ جا اندازد و وجهه‌ منفی‌ وابستگی‌ به‌غرب‌ كسب‌ نكند. از سوی‌ دیگر، عزیز یوسفی‌ و غنی‌ بلوریان‌ به‌ علت‌ اقامت‌ طولانی‌ در زندان‌ در منطقه‌ كردستان‌، به‌ ویژه‌ شهر كوچك‌ مهاباد، محبوبیت‌ یافته ‌بودند. یوسفی‌ و بلوریان‌ هر دو از نظر ایدئولوژی‌ و مشی‌ سیاسی‌ هوادار حزب‌ توده‌ بودند. در اوائل‌ سال‌ 1356 یوسفی‌ از زندان‌ آزاد شد و چندماه‌ بعد درگذشت‌ و بلوریان‌ نیز در نیمه‌ 1357 به‌ دست‌ امت‌ مسلمان‌ و به‌ همراه‌ سایر زندانیان‌ سیاسی‌ آزاد شد. با پیروزی‌ انقلاب‌، قاسملو به‌كردستان‌ ایران‌ وارد شد و با استفاده‌ از امكانات‌ دولت‌ عراق‌ و تجارب ‌طولانی‌ كه‌ در خارج‌ از كشور كسب‌ كرده‌ بود و با حمایت‌ بلوریان‌ و عناصر توده‌ای‌ كرد «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌» را تجدید سازمان‌ داد. حزب‌ توده‌ در آغاز، حزب‌ فوق‌ را از آن‌ خود می‌دانست‌، ولی‌ به‌ سرعت‌ متوجه‌ شد كه‌ قاسملو سر تابعیت‌ از حزب‌ را ندارد. ولی‌ دیگر دیر شده‌ بود وقاسملو سلطه‌ خود را بر بلوریان‌، كه‌ فاقد توانائی‌ و كارآئی‌ سیاسی‌ قاسملو بود، تحكیم‌ كرده‌ بود. بدینسان‌، «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌ ایران‌» با مشاركت‌ جناح‌ توده‌ای‌ (به‌ رهبری‌ بلوریان‌) و جناح‌ قاسملو (كه‌ مدعی ‌ناسیونالیسم‌ چپ‌ و سوسیالیستی‌ بود) فعالیت‌ خود را در جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ آغاز كرد. قاسملو به‌ سرعت‌ سرسپردگی‌ خود را به‌ رژیم‌ عراق‌ نشان‌ داد و نخستین‌ گام‌ها را در محاربه‌ با انقلاب‌ اسلامی‌ آغاز كرد. حزب‌ توده‌ در سال‌ 1358 از طریق‌ جناح‌ بلوریان‌ در جهت‌ جلب‌ قاسملو به‌ مشی‌ پراگماتیستی‌ خود تلاش‌ كرد. حزب‌ توده‌ از این‌ تلاش ‌اهداف‌ زیر را دنبال‌ می‌كرد:
1ـ در برابر نیروهای‌ خط‌ امام‌ و امت‌ حزب‌الله‌، خود را به‌ عنوان‌ یك ‌سازمان‌ متنفذ در كردستان‌ نشان‌ دهد و «نفوذ» خود را در «حزب‌ دمكرات‌كردستان‌ ایران‌» دستمایه‌ای‌ برای‌ جلب‌ نظر مساعد مردم‌ و مسئولین‌ قراردهد.
2ـ بعنوان‌ «میانجی‌» مدافع‌ تمامیت‌ و استقلال‌ ایران‌، گذشته‌ و تاریخ‌ خود را در سال‌های‌ 1324-1325 لاپوشانی‌ كند.
3ـ با جلب‌ «حزب‌ دمكرات‌ كردستان‌» به‌ سوی‌ سیاست‌ خود، پشتوانه‌ قوی‌ برای‌ ایجاد «جبهه‌ متحد خلق‌»، به‌ همراه‌ «مجاهدین‌ خلق‌» و«چریك‌های‌ فدائی‌»، فراهم‌ سازد و بدینسان‌ یك‌ اپوزیسیون‌ نیرومند چپ‌برای‌ مسخ‌ انقلاب‌ یا براندازی‌ نظام‌ تدارك‌ بیند.

منبع‌: كتاب‌ سیاست‌ و سازمان‌ حزب‌ توده‌ ایران‌ از آغاز تا فروپاشی ‌(مؤسسه‌ مطالعات‌، چاپ‌ اول‌، تهران‌، 1370)

ادامه دارد...

 



+ نوشته شده در 12 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

گروه "هه لویست" و زمینه های پیدایش آن

چند روزی بیشترنیست که در داخل حزب دمکرات کردستان-جناح انشعابیون-تعدادی که به گفته یک عده فقط سه نفر! هستند و به گفته عده ای دیگر تعدادشان زیاد است اعلام موجودیت نموده و بیانیه هم صادر کرده است.این گروه را بیشتر با افراد شاخصی از حدک همچون رامبود لطف پوری و مادیح احمدی میشناسند.

همچنانکه از متن بیانیه اعلام موجودیت این گروه برمی آید این گروه از عملکرد حدک بعداز کنگره پانزدهم ناراضی می باشد و معتقداست کمیته مرکزی و دفترسیاسی فعلی که منتخب کنگره پانزدهم می باشند از اهداف مدنظر کنگره و مصوبات آن فاصله گرفته و اکنون بایستی کنگره ای دیگر تشکیل داد آنهم بصورت فوق العاده.دراین راستا عده ای از دوستان در کمیته مرکزی-که البته از مخالفان سرسخت رامبود هم می باشند-میگویندکه چرا این شخص از کنگره چهاردهم که ایشان در آن رای آورده بود انتقادی ندارد ولی از کنگره ای که در آن رای نیاورده اینچنین انتقاد گرفته و هرروز به بهانه هایی سعی در تضعیف عملکرد کمیته مرکزی کنگره پانزدهم دارد؟(البته این عده از دوستان یادشان رفته که زمانیکه جدا شدند قرار بود حزبی را بنا نهند که انتقاد و نقدپذیری در آن حرف اول را بزند و کسی به دلیل انتقاد از این و آن بازخواست نشود و یا مورد بی حرمتی قرار نگیرد که نمونه های این بی حرمتی را دررفتار کمیته و دفترسیاسی با رامبود و سیامک وکیلی و در کل جنوبی ها بخوبی میتوان مشاهده نمود.براستی که در میان حزب دمکرات دمکراسی معنا و مفهوم تازه ای یافته تاجائیکه هرروز معنای آن از طرف افراد مختلف برای رسیدن به اهداف شخصی شان تغییر یافته و بر مبنای این تغییر بایستی عملکردشان هم تغییر یابد-که در این زمینه فوق العاده موفق هم هستند-به هرحال این است حزب دمکراتی که داعیه دار رهبریت مبارزه برای خلق کورد را داشت ولی تنها چیزی که در اولویت قرار ندارد همین خلق کورد و حقوقشان برای این حضرات است.از طرفی دیگر عده ای دیگر براین باورند که افراد این گروه با مخالفان اتحاد مجدد حدکا و حدک از مدتها پیش توطئه چیده اند که حدک نتواند خود را به کنگره پیش روی حزب دمکرات کردستان ایران برساند و دوباره ادغام شوند که البته این هم دور از باور نیست چون بعضی از خبرها گواه این مدعاست که فشارمالی وارد برحدک کار را به جایی کشانده که خیلی از حضرات حدک بشدت منتظر کوچکترین چراغ سبز برای ادغام مجدد در جناح اصلی هستند تا شاید از طریق سبقت از رفقای حدک در این امر بتوانند به پول و مقامی در حدکا برسند-درواقع این حضرات حزبی ما به جایی رسیده اند که همه چیز برایشان مهم است بغیر از مردم کوردستان همان چیزی که بخاطر آن خیلی ها فریب شعارهای بی ثمرشان را خوردند-.
اما آنچه که معلوم است علت مهم و شاید اصلی پیدایش این گروه نوپا وعده هایی بود که به جنوبی های حدک داده شده بود ولی هیچکدام از آنها برآورده که نشد هیچ بلکه آن چیزهایی راهم که بصورت امتیاز در دست داشتند با توطئه چینی افراد پیرامون خالدعزیزی از آنها گرفته شد برای نمونه به چند مورد از بی مهری های حدک در حق جنوبی ها توجه فرمائید: تطمیع سیامک برای قبول پستی دون پایه همچون کمیسیون مالی -زدن برچسبهای مختلف به مامند روژه -قول پست مشاوری کمیته مرکزی به خلیل فرامرزی-قولهای برآورده نشده ای که به فرشید محمدی دادند-راه اندازی بخش فارسی کوردکانال و اعطای مدیریت آن به رامبود و برآورده نشدن آن مانند بسیاری از وعده های اعطایی به رامبود و...
واقعا با تفکر در رفتار این حضرات هر روز بهتر و شفاف تر در می یابم که "خوب شد زود به اشتباه خود پی بردم و جدا شدم و از این همه دروغ و نیرنگ رهایی یافتم" به هرحال این وضعیت فقط مختص حدک و حدکا نیست و تقریبا همه احزاب روژهه لات اینگونه ترکیب و برخورد درونی در داخل خود دارند.


+ نوشته شده در 9 / 2 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


ده نگێکی جیاواز له ناو حیزبی دێموکرات صدایی متفاوت از درون حزب دمکرات

آرشیو

نویسندگان

پیوند های وبلاگ

لینک های روزانه

امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 327
بازدید کل : 219618
تعداد مطالب : 226
تعداد نظرات : 156
تعداد آنلاین : 1


خدمات وبلاگ نویسان
قالب وبلاگ - یاس تم

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ tarikere محفوظ می باشد.
قالب وبلاگ - بازی آنلاین - طراحی سایت

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب