صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

خانه | پست الکترونیک | آرشیو

صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

تماس بانویسنده ازطریق ایمیل:tarikeredemokrat@yahoo.com


بحران هویت و مشروعیت در حزب دمکرات کردستان

این توجیە آقای عزیزی خالی از هر گونە معناو مفهوم سیاسی است. این درست است کە در سال ١٣٢٤ در بدو تاسیس، اسم حزب، حزب دمکرات کردستان بود، اما اضافە شدن پسوند ایران بە اسم حزب اینطوری کە آقای عزیزی بیان میکند نبودە است. بلکە طی کنگرەای مشروع بودە کە اعضای آن کنگرە ر‌‌‌‌أی بە اضافە کردن پسوند ایران بە اسم حزب دادەاند. اسم حزب دمکرات کردستان ایران نزدیک بە دە کنگرە، با اکثریت آرا باز بە تصویب رسیدە است. بنا براین یک اقلیت کوچک کە از حزب منشعب شدەاند توانایی بازگرداندن حزب را بە دە کنگرە قبلی ندارند. چونکە اولا اقلیت هستند و ثانیا از اکثریت قاطع حزب جدا شدەاند و رأی اکثریتی کە در حدکا هستند را در این مورد ندارند. لذا چنین عملی خالی از مشروعیت است. این عمل تنها یک معنی دارد و آنهم این است کە آنها سە دەهە اخیر مبارزات حدکا را قبول ندارند، بنا براین خواهان برگشتن بە دوران قبل از انقلاب هستند! اگر این توجیە آقای عزیزی درست باشد نبایستی کنگرەهایی کە اسم ایران همراە اسم حدکا آمدە را جزء تاریخ خود بە حساب می آوردند، چونکە آنها خواهان برگشتن بە زمانی هستند کە اسم حزب پسوند ایران را نداشتە است بە عبارت دیگر بە قول آنها کردستانی بودە است نە ایرانی! از این لحاظ در شمارە کنگرەها هم دچار تناقض شدەاند، چون باید از کنگرە دو شروع میکردند نە از کنگرە سیزدە.

در همین کنفرانس آقای عزیزی در توجیە دیگری برای استفادە از اسم حدکا میگوید:” در زمان خود, خمینی حزب دمکرات را غیر قانونی اعلام نمود و آنرا حزب شیطانی و حزب امپریالیسم و غیره نامید. ازلحاظ قانونی هم چون ما در ایران نیستیم بنابرین قانونی وجود ندارد که درباره ما حکم کند حزب دمکرات کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان هیچ پایه و اساس قانونی و هیچ سند ثپتی در ایران ندارند.”(وبسایت رادیو کردانە/رحمان حیدری) این یعنی اینکە هر حزبی را کە جمهوری اسلامی آن را منحلە اعلام کرد، میتوان کپی برداری کرد. شاید این دلیل اصلی انتخاب اسم حزب دمکرات کردستان برای خودشان باشد، یعنی استفادە از بی قانونی، و بهرە جستن از ضدیت جمهوری اسلامی با حدکا و غیر قانونی اعلام کردن حدکا از طرف رژیم! این خود مستقیما مهر تایید بر عمل جمهوری اسلامی در منحل اعلام کردن حدکاست، چونکە آقای عزیزی مثل یک رویداد مثبت بە آن مینگرد، برای همین است کە از این عمل رژیم در قبال حدکا استقبال میکندو حتی با خوشحالی میگوتد “حزب دمکرات کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان هیچ پایه و اساس قانونی و هیچ سند ثپتی در ایران ندارند.” بنابراین برای کسب مشروعیت پشت بە بودن یا نبودن اسم حدکا در آرشیو رژیم میبندد و میگوید چونکە حدکا در ایران توسط رژیم منحلە اعلام شدە، بنابراین ما میتوانیم از آن کپی برداری کنیم!

 اما قائلە بە اینجا ختم نمیشود، چون این بحران مشروعیت، یک بحران دیگری را، بە اسم بحران هویت، بە دنبال خود برای حدک بە ارمغان آوردە است. آقای عزیزی در گفتگو با عنایت فانی در بى.بی.سی میگوید: “مسئلە اسم حزب دمکرات کردستان هیچ وقت بدین معنی نیست کە ما بخشی از ایران نیستیم، ما روی متمرکز شدن فعالیت خودمون در داخل ایران دوبارە تاکید کردەایم، حوضە فعالیت سیاسی ما ایران است، حل مسئلە کرد را ما در داخل ایران میبینیم…” اما در برنامە و اساسنامە این حزب خبری از کردستان ایران نیست، بلکە آنچە هست شرق کردستان است. بە عنوان مثال در مادە نخست کە هدف استراتژیک نام دارد، آمدە است کە “هدف استراتژیک حزب دمکرات کردستان، تحقق حق تعیین سرنوشت ملت کرد در شرق کردستان در ایرانی دمکراتیک فدرال و در شکل جمهوری کردستان میباشد” بە کارگیری “شرق کردستان” ادبیاتی استقلال طلبانە است کە بدین معنی است کە این حزب برای ایجاد کردستان مستقل کە کردستان ایران بخش شرقی آن است مبارزە میکند. این مادە از برنامەو اساسنامە حدک کاملا با حرفهای آقای عزیزی و سایر رهبران این حزب مغایرت دارد. از این گذشتە این شعار، شعاری است متناقض. چونکە اولا در دنیای واقع دولتی بە اسم کردستان وجود خارجی ندارد کە بخش ایرانی آن، شرق آن باشد و ثانیا اگر دولتی بە اسم کردستان هم وجود داشت، یک بخش از آن نمیتوانست برای ایجاد ایرانی فدرال مبارزە بکند. علاوە بر این مصاحبە آقای عزیزی کاملا با برنامە و اساسنامە در تناقض است. ایشان بە کرات تکرار میکنند کە ما ایرانی هستیم، حوضە فعالیت ما ایران است و حل مسئلە کرد در ایران است، اما در برنامە و اساسنامە بحث بر سر شرق کردستان است کە این بدان معنی است کە کردستان بخشی از ایران نیست و بخش شرقی دولت کردستان است. لذا باید یکی از این دو گفتمان شعاری برای سرپوش گذاشتن روی یک بحران بزرگ باشد. چون بنا بە گفتە آقای عزیزی حزب هویتی ایرانی دارد کە برای دمکراتیزە کردن ایران مبارزە میکند. اما طبق برنامە و اساسنامە، حدک حزبی استقلال طلب است. یعنی عملا حدک دچار تناقض و بحران هویت شدە است. این تناقض هم در خود شعار آنها و هم در گفتەهای آقای عزیزی بە وضوح دیدە میشود. این نشان از این است کە این حزب برای فرار از بحران مشروعیت خود را دچار بحران هویتی نیز کردە است. بطوریکە هم ما کردها و هم بقیە ایرانیها نمیدانیم بە حرفهای آقای عزیزی باور کنیم یا بە برنامەو اساسنامە این حزب؟ این دو گفتمان هر دو نمیتوانند در عین واحد و همزمان در یک حزب جمع شوند، چونکە کاملا با هم در تناقضند. سئوال اینجاست کە اگر خود را حزبی ایرانی میدانند پس بە کار بردن “شرق کردستان” بە چە معنی است؟ چطور است خود را ایرانی میدانند و بر روی آن تاکید میکنند، اما در برنامەو اساسنامە بە جای استفادە از اسم کردستان ایران، از “شرق کردستان” استفادە میکنند؟  و اگر خود را کردستانی میدانند و برای ایجاد یک کردستان واحد مبارزە میکنند، چە نیازی بە این هست کە خود را از همە ایرانیتر بدانند؟

بحران مشروعیت در حدک بر موضعگیریهای سیاسی این حزب هم تاثیر عمیقی گذاشتە است و در این رابطە رهبران این حزب، برای کسب مشروعیت و سبقت از حدکا هر دری را میزنند. در حالیکە رهبران و اعضای حدک در کردستان، حدکا را بە ایرانچیگری متهم میکردند و مدام تبلیغ میکنند کە حدکا حزبی ایرانی است و حدک کردستانی، در یک چرخش ناگهانی و ١٨٠ درجەای، بە امید اصلاح رژیم، مبدل بە پشتیبان اصلاح طلبان حکومتی ایران شدند و پشت سر حجت الاسلام کروبی صف آرایی کردند و از مردم کردستان خواستند کە بە کروبی رای بدهند. با معلوم شدن نتیجە انتخابات و شکست اصلاح طلبان، این بار در یک چرخش ١٨٠ درجەای دیگر، خواهان مذاکرە با دولت ایران (دولت احمدی نژاد) شدند. در این رابطە آقای عزیزی در گفتگو با نشریە “رووداو” در کردستان عراق، گفت اگر جمهوری اسلامی مواد ١٥ و ١٩ قانون اساسی را اجرا کند، حاضر بە برگشتن بە ایران میشویم، حتی اگر جمهوری اسلامی بخواهد اسم خودمان را نیز تغییر میدهیم! اخیرا بە دنبال اینکە جوابی از دولت مبنی بر مذاکرە بر سر قانون اساسی رژیم نگرفتند، در یک موضعگیری دیگری چرخش ١٨٠ درجەای دیگری نیز از خود بروز دادند. آنها در یک حرکت دیگر کە کاملا پیداست از جوگیری سیاسی و بهرەگیری از آن کە برای برون رفت از بحران ناشی میشود، از سازمان ملل خوستند همان بلایی را کە بر سر قذافی و حکومتش و لیبی آورد بر سر ایران نیز بیاورد، در این بارە طی بیانیەای خواستار شدند کە: “ما ضمن ابراز خوشحالی از پیروزی مبارزه‌ی مردم لیبی وحمایت از قطعنامه‌ی1973 شورای امنیت در رابطه‌ با این کشور، خواستار آنیم که‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد با اتکا به‌ همین اصل “مسئولیت حمایت” خطر همکاریهای شوم دولتها وسرکوب از سوی حاکمان را از ملت کرد دور سازند”. اما وقتی در این رابطە با مخالفت احزاب ایرانی بە عنوان مثال سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران مواجە میشوند، در یک چرخش دیگر اعلام میکنند کە ما این را بە سازمان ملل گفتیم نە قدرتهای بزرگ. سئوال اینجاست مگر حملە کنندگان بە لیبی قدرتهای بزرگ نبودند؟ مگر دست آخر سازمان ملل بە چە قدرتهای اجازە میدهد بە ایران حملە بکنند؟ بە غیر از آمریکا و اتحادیە اروپا مگر قدرت دیگری هست کە بە ایران حملە بکند؟

در این میان سئوال بسیار مهمی کە پیش می آید این است کە آنها طی دورەای با پشتیبانی از اصلاح طلبان حکومتی، اقدام بە اصلاح رژیم کردند، بعد از آن برای کسب رضایت دولت وقت ایران، دولت احمدینژاد، برای مذاکرە بر سر قانون اساسی رژیم، حتی حاضر بە تغییر اسم خود شدند. آیا رهبران حدکا از رهبران رژیم ایران دیکتاتورترو اصلاح ناپذیرتر بودند کە بە جای اصلاح راە انشعاب را در پیش گرفتند؟ رهبران حدکا میگویند تا حدک اسم خود را تغییر ندهد، ما حاضر بە مذاکرە با آنها نیستیم، اگر اسم خود را تغییر بدهند بر سر همە مسائل حاضر بە گفتگو هستیم، حتی اتحاد دوبارە با آنها. سوال دومی کە پیش می آید این است کەچطور شما در مقابل جمهوری اسلامی حاضر بە تغییر اسم خود هستید، اما در مقابل رهبران حدکا از انجام این کار امتناع میکنید؟ مگر گفتگو بر سر قانون اساسی رژیم کە همە بدبختیهای ما از آن است، از اتحاد و یکپارچگی دوبارە حدکاو حدک بە عنوان اپوزسیون رژیم بهتر است؟ مگر رهبران حدکا از رهبران رژیم ایران بدترند؟ بە طور قاطع جواب نە است.

تاریخ این را ثبت کردە است کە بعد از ترور زندە یاد دکتر صادق شرفکندی، مصطفی هجری دبیرکل حدکا شد، اما در کنگرە دهم طی یک انتخابات آزاد بە شیوەای دمکراتیک جای خود را بە عبداللە حسنزادە داد. آقای حسنزادە در این رابطە میگوید: “در کنگرە دهم ضمن اینکە خوشبختانە دبیر کل حزب (آقای هجری) آمادە بود و خوشبختانە در بهترین وضع جسمانی بە سر میبرد، کسی دیگری بە دبیرکلی رسید، اما دبیر کل سابق آن را بە مثابە یک تغییر طبیعی دید، در مقابل تمامی اعضای کنگرە بە دبیرکل جدید تبریک گفت و برای وی آرزو موفقیت کرد”(چکیدە تاریخ حدکا/ص ٥١٥و ٥١٦/ع. حسنزادە) پس این شخص (مصطفی هجری) کارنامەای بسیار پاکتر از آنی دارد کە حدک معرفی میکند، چون هیچ دیکتاتوری در دنیا برای آرای عمومی احترامی قائل نیست و با رأی مردم از قدرت کنارەگیری نمیکند. در مقابل آقای حسنزادە کە زمانی دبیرکل بود و رأی اکثریت را داشت میگفت باید اقلیت بە اوامر اکثریت گردن نهد، اما وقتیکە خود در این پست نماند این عقیدە هم بە فراموشی سپردە شد. در نتیجە انشعابی کە بە گفتە آقای عزیزی در مصاحبە با عنایت فانی در بی.بی.سی هیچ ریشە فکری و ایدئولوژیک نداشت و کل بحث بر سر قدرت بود را بە حدکا تحمیل کردند.

این سردرگمیها، موضعگیریهای ضدو نقیض و بخصوص عدم توان تحلیل و پیش بینیهای سیاسی حدک را در جامعە روشنفکری و سیاسی کردستان تبدیل بە یک حزب غیر جدی کردە است، بطوریکە اعتبار و منزلت خود در کردستان را زیر سئوال بردە است. آخرین حربە آنها این بود کە در کردستان تبلیغ میکردند کە گویا حدک خواستار اتحاد دوبارە با حدکا است، اما سران حدکا بە خاطر منافع شخصی با آن مخالفند. اما این حربە هم با پیشنهاد مصطفی هجری مبنی بر اینکە حدک میتواند در کنگرە پیشروی ما (کنگرە ١٥) شرکت کند، حتی در این مورد هم  ما موافق حضور جریان سوم در کنگرە بە عنوان ناظر هستیم، تا بر عملکرد کنگرە و اتحاد دوبارەمان نظارت کند. اما سران حدک با آن مخالفت کردند، بدین ترتیب این حربە هم خنثی شد. بنابر این هر روز بیشتر از دیروز حقانیت حدکا برای مردم کردستان روشن میشود و هر روز بیشتر از دیروز حدک در کردستان منزویتر میشود.

سخن آخر اینکە امید است کە سران این حزب بە طور جدی و بە دور از هرگونە تعصب، برای این امر مهم کە در گذشتەای نە چندان دور، شاهد دو مورد تجربە تلخ از آن در کردستان بودیم، راە چارەای پیدا کنند. هم ما جامعە سیاسی و روشنفکری کردستان و هم خود شما خوب میدانید کە تشابە سازی حزبی ، زمینە ساز جنگ و خون ریزی است، همچنان کە در گذشتە شاهد آن بودیم، چون این دستە از جنگها، جنگهای هویتی هستند کە بە احتمال نزدیک بە صد در صد روی خواهند داد. تاریخ ثابت کردە است کە در انشعابهای داخل حدکا، کە  انشعابیون اسم این حزب را برای خود انتخاب کردەاند، هر چند زمینەساز جنگ داخلی شدە و مشکلاتی را بە وجود آوردەاند، اما نهایتا با شکست مواجە شدەاند.  پس آزمودە را آزمودن خطاست.

منبع: خورنیوز


نظرات شما عزیزان:

رحمان
ساعت2:12---21 اسفند 1390
برادرمن کدام حزب؟اینها که دیگرقدرتی ازخودشان ندارند درکل اصلن حزب دموکراتی برای کوردها باقی نمونده ومردم کردهم به اینا اعتماد ندارند

بریا
ساعت23:27---20 اسفند 1390
کاکه ئه م لاده رانه ئه بێ به زوترین کات به شه ڕ ولێدان قانع بن یان ناوی خۆیان بگۆڕن یان ئه بێ وه ڵام ده ری خوێنی شه ڕ له نێوان ئێمه و جیابووان بێ.جا خۆیان باش ئه زانن ئه ڵێم چی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



+ نوشته شده در 19 / 12 / 1390برچسب:, ساعت توسط دابراو |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


ده نگێکی جیاواز له ناو حیزبی دێموکرات صدایی متفاوت از درون حزب دمکرات

آرشیو

نویسندگان

پیوند های وبلاگ

لینک های روزانه

امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 139
بازدید دیروز : 126
بازدید هفته : 413
بازدید ماه : 405
بازدید کل : 220036
تعداد مطالب : 226
تعداد نظرات : 156
تعداد آنلاین : 1


خدمات وبلاگ نویسان
قالب وبلاگ - یاس تم

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ tarikere محفوظ می باشد.
قالب وبلاگ - بازی آنلاین - طراحی سایت

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب