خانه | پست الکترونیک | آرشیو

صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

تماس بانویسنده ازطریق ایمیل:tarikeredemokrat@yahoo.com


حزب دمکرات کردستان پس از قاسملو

قانعی فرد:

در  تاریخ سیزده ژوئیه 1989 قاسملو در وین ترور می‌شود. گرچه همه تلاش‌ها برای این بود که انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز شود و مصطفوی و بزرگیان و جعفری صحرا رودی را قاتل بنامند اما امروزه روز سرنخ موساد و همکاری گروه کرد رقیب در ترور هم نمایان می‌شود که به دور از هیجان باید رد پای یک کرد هم حزبی قاسملو را به میان کشید که بنا به نوار ویدئویی، توجیهش در جلسه محرمانه سفارت اسرائیل این بود که تفاهم قاسملو با جمهوری اسلامی ایران به ضرر منافع کلی می‌باشد.

وی که به همراه مسعود بارزانی در آن دوران در وین به سر می‌برد، پس از ترور اسطوره ای (به زعم بارزانی) مانند دکتر قاسملو، انگار فرصت حیات سیاسی دوباره یافته است. افسوس مصالح فعلی سیاست منطقه ای، شاید مانع افشای نام اوست که روزی در تاریخ ثبت خواهد شد. قاسملو در حالی ترور شد که ویزای نخست ورود به آمریکای‌اش را گرفته بود و هفته ای پس از دیدار، قرار بود برای نخستین بار پا به خاک آمریکا بگذارد که شاید اگر رخ می‌داد، مسیر سیاسی وی حزب و حتی منطقه تغییر می‌کرد. شاید الان دعوای میان پ.ک.ک و بارزانی بر سر کنگره ملی کُرد اتفاق نمی افتاد و هزاران شاید دیگر.

 

     بگذریم، بپردازیم به دوراران پس از قاسملو. سالهای 1989 تا 2014 را می‌توان دو دهه ای نامید که حزب، مسیر نابودی را می‌‌گذراند و تنها به رویای فروپاشی جمهوری اسلامی ایران می‌اندیشد که چاره ای برای خود بیابد. در ابتدا در وضعیتی مشابه ترور قاسملو، دکتر سعید شرفکندی در نشستی به همراه نمایندگان حزبی در رستوران میکونوس در برلین در سال 1992 مورد اصابت گلوله قرار گرفت که البته دادگاه آلمان بعضی از مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرد. بعدها ایران در حمله ای مسلحانه به پایگاه‌های حزب ـ پس از استقرار حکومت اقلیم کردستان عراق ـ حزب دمکرات کردستان ایران را به امضای قراردادی محرمانه با سپاه پاسداران وادار می‌کند که محسن رضایی افشا کرد اما هجری و حسن زاده دم نزدند

 

 ابتدا ملا عبدالله حیاکی (حسن زاده) و بعدا مصطفی هجری بر کرسی این حزب تکیه زدند. در این دوران که مصادف با آغاز اصلاحات در داخل جامعه سیاسی ایران بود، عملا این حزب قدرت ارتباط با جامعه و برقراری تناسب پیشرفت بین جامعه و حزب را از دست داد و روز به روز از تعداد افراد حزب کاسته شد. و هر دو رهبر هرگز شخصیتی دارای هویت رسانه ای و نفوذ سیاسی قاسملو نیافتند. و البته هر دو دربین بسیاری از منتقدان، متهم هستند که از نام و عکس قاضی محمد و قاسملو، سواستفاده می‌کنند اما کمترین ارتباطی با راه و منش ایشان ندارند!

و این حزب پس از پایان دوره حسن زاده و نشستن هجری بر کرسی دبیرکلی حزب، بار دیگر دستخوش انشقاق شد و چالش با گروه رهبری حسن زاده آغاز شد و البته در میان گروه‌های سیاسی معاصر ایران برای خود اعتباری خاص نیافتند و همه چیز دوگانه شد و نوعی تفکر غیر سیاسی تنها به حاشیه سازی پرداخت و دوران رکود و اضمحلال را رقم زد.

حسن زاده اظهار داشت که گروه هجری رفتاری انحصارگرایانه و غیر دمکراتیک دارند و بعدها گفت که دوران ما تمام شد و حال نوبت دیگران است. هجری هم مانند مهتدی به حمله بوش به ایران دلخوش بود و امروزه به رویای نفوذ بی حد و حصر خود در کردستان، دلخوشند.


امروزه حزب با جمعیت کلی 1250 نفر در کوی سنجق در نزدیکی سلیمانیه زندگی می‌کنند که 65% آن را خانوار تشکیل می‌دهند و به خاطر عدم تکرار زد و خورد و اغتشاش داخلی تحت نظر اداره امنیت کردستان جنوبی هستند و ماهیانه ای را از حکومت اقلیم کردستان دریافت می‌کنند و بنا به توصیه اسرائیل رئیس سازمان اطلاعات و امنیت منطقه شمال کردستان که کلیه عملیات حزب «پ ک ک» و کردهای ایرانی خواهان خودمختاری در ترکیه و ایران، زیر نظر وی انجام می‌شود.

 در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، گروه حسن زاده از کاندیداتوری کروبی حمایت کردند و گروه هجری در آغاز، تحریم را پیشنهاد کرد؛ اما بعد از از کاندیداتوری احمدی نژاد حمایت کردند و استدلالشان بر این پایه بود که با ایشان، فروپاشی جمهوری اسلامی به زودی رخ می‌دهد!


پس از بررسی کوتاه این دوره چند پرسشی در ذهن هر ناظری پدید می‌آید که عبارتند از:

ـ آیا حزب به سوی بودن و حضور در داخل جامعه می‌رود؟ و با چه رویکردی زمینه حضور در جامعه را پس از شش دهه، فراهم می‌سازد؟

ـ آیا به سوی کنار گذاشتن سلاح که یادگار شوم تحریک نیروی روس یا بعث است، پیش خواهد رفت ؟

ـ آیا می‌توان این نظر را پذیرفت که آنان به دنبال تجزیه طلبی با حمایت از بیگانگان بوده و موقعی که رسیدن به اهداف خود را عملی ندیدند، از در سازش با دولت مرکزی درآمدند یا خیر؟

 ـ آیا هنوز هم حزب به دنبال تعامل و گفت‌وگو و مشارکت در ساختار سیاسی ایران است ؟

ـ و اما آیا به راستی دوران این شخصیت‌های انحصارگرا و موقعیت دوست به پایان نرسیده است و نباید جای آنان را نسل جوان اهل خرد و عقلانیت بگیرد؟

ـ آیا مشروعیت آنان از دیدگاه نسل جوانان برومند و آگاه و سخن‌سنج کرد، قابل پذیرش است؟

ـ آیا می‌توان زمینه حزبی را با درس آموختن از فراز و نشیب این شش دهه در درون ایران فراهم ساخت و در کنار دیگر احزاب داخل مملکت، به رشد نشاط سیاسی کمک کرد و در مشارکت سیاسی ایران، حضوری فعال داشت یا به تحریم و قهر و کلمات ممنوعه و اغراق و توهم، دلخوش بود؟

ـ و به راستی، کدام یک برای هويت و رشد و اعتلاي جامعه کردها مفید فایده است؟

به نقل از دیارونادیار



+ نوشته شده در 21 / 4 / 1393برچسب:, ساعت توسط دابراو |

هێمنی شاعیر و هێمنی جاش!

یادێکی پڕ لە شەرم و روخسارێکی رەشی دیموکرات بۆ هێمنی شاعیر
(هێمنی شاعیر و هێمنی جاش)
وتارێک لە لایان سەرکردەیەکی پێشووی حیزبەکەمان ( عەبدوللا حەسەنزادە) بۆ هێمنی شاعیر. نازانم چۆن باسی ئەو پەڵە رەشە بکەم بە نێوچاوانی حیزبەوە کە پێشتر دوکتور چی بەسەر هێمن هێنا و زیندانی کرد و جنێو بارانی کرد و قسە و ناو و ناتۆرەی خستە دوا و دواتریش مامۆستا چۆن دەیویست هێمنی شاعیر بە بەدرەوشت و جاش ناو بێنێ.
وڵامێکمان هەیە بۆ ئەو هەموو سووکایەتییە بە " مامۆستا هێمنی شاعیر "؟؟؟



+ نوشته شده در 19 / 2 / 1393برچسب:, ساعت توسط دابراو |

قوتابخانەیەکی دژە کورد

قوتابخانەیەکی دژە کورد و سەنگەرێک بۆ لێدانی کوردایەتی.
ئاخ (کوردایەتی) چەندە فەقیری، مۆهتەدی چاولێبکە کە لەکام فێرگەی چەپەڵ فێرکاری بۆ کراوە و ئێستاکە لاف و گەزافت بەسەردا لێدەدا.



+ نوشته شده در 18 / 2 / 1393برچسب:, ساعت توسط دابراو |

خةباتي دێموكرات لة سةردةمي قاسملوو!

هةڵیهاوێ بة سڵامةتي سةري كوردي داماو.
نةمانزاني دوكتورة
بێ سنوورةكان سنوورة كومةڵايةتييةكانمان دةبةزينن.
رةفيقة نزيكةكةي د قاسملوو دوكتور فريكريد تيسود و خةديجة مةعزووري و چةند ک
چێکیتری كورد لة ريزي حيزبي دێموكراتدا. ئةوةية خةباتي دێموكرات لة سةردةمي قاسملوو.



+ نوشته شده در 15 / 2 / 1393برچسب:, ساعت توسط دابراو |

عەبدوڵڵای موهتەدی دەلێ حیزبی دێمۆکرات حیزبێکی تەقلیدی و کۆنە و چینی نوێخوازی لەگەڵ نەبووە

“کۆمەلە لە نێو خوێندکاران و رۆشنبیرانی ئەو سەردەمەی کوردستانی ئێران، لە تاران و زانستگەکانی دیکە پێک هات، وەڵامدانەوەیەک بوو بە پێویستەیەکی سیاسی و کۆمەڵایەتی ئەو سەردەمە، رۆشنبیران و سیاسیەکان و نوخبەی ئەو سەردەمە، چی دی حیزبە تەقلیدیەکانیان بە وەڵامدەرەوەی پرسی نەتەوەیی کورد و هەروەها وەڵامدەرەوەی کێشە کۆمەلایەتیەکانی ئەو سەردەمە نەبوون”، ” بۆ خۆتان دەزانن کە کوردستانی ئیران حیزبی دێمۆکراتی کوردستانی هەبووە و زۆر پێش ئێمەش هەبووە، دیارە ئەوان خەباتی دوور و درێژیان هەبووە، پەیوەندیان لەگەڵ کۆماری مەهاباد هەبووە، بۆیە مەبەستم جۆرێک بێ رێزی نیە، ئەوانە هەموو جێگای رێزن، بەڵام ئێمە مەمانان لەو سەردەمەدا ویستوومانە رێکخراوێکی نوێخواز و مۆدێرن و سەردەمیانەتر کە رەگ و ریشەی لە نێو شار و چین وێژەکانی دیکەی کۆمەڵگا هەیە دابمەزرێنین”.

ئەوانە قسەی عەبدوڵلا موهتەدی سکرتێری کۆمەلەی شۆرشگێری زەحمەتکێشانی کوردستانی ئێرانە، کە لە بەرنامەیەکی راستەوخۆی کەناڵی رووداو ئەو گوتانەی باسکرد. ئەو لە رێگای سکایپەوە لە لەندەن را گوتی  کە کاتێک کۆمەلە ساز بووە، حیزبەکانی ئەو سەردەم کە تەنها یەک حیزب لە کوردستان دا ئەوکات چالاکی هەبووە تەقلیدی بوون، ئیشارەیەکی ناراستەوخۆ بە حیزبی دێمۆکرات، هەروەها گوتی کۆمەلە لە چینی خوێندەوار و رۆشنبیر پێکهات و ئەوانی تر هەرچەندە خەباتیان دوورو درێژ بوو بەڵام نەیانتوانیبوو کە جێ بگرن.

 

لە بەشێکی تری دیمانەکەدا موهتەدی کە باس لە کۆماری کوردستان دەکات، ئەو بە کۆماری مەهاباد نێوی دێنێت.لە درێژەی دیمانەکەدا موهتەدی دەلێ کە “رۆژهەڵاتی کوردستان” ناتوانرێ تەرجومە بکرێتەوە بۆ فارسی و ناتوانرێ بگوترێ شرق کوردستان، بۆیە ئێمە کوردستانی ئێران بەکار دەبەین.

موهتەدی ناراستەوخۆ پەلاماری حیزبی دێمۆکرات دا، ئەو پەلامارە لەکاتێک دایە کە کۆمەلەی شۆرشگێری زەحمەتکێشانی کوردستانی ئێران پەیمان نامەی لەگەڵ حیزبی دێمۆکراتی کوردستانی ئیراندا هەیە، ئەو ووتانەی موهتەدی نارەزایەتیەکی زۆری ئەندامانی حیزبی دێمۆکراتی لێکەوتۆتەوە.




+ نوشته شده در 16 / 12 / 1392برچسب:, ساعت توسط دابراو |

دزینی هەواڵ لەلایەن سایتی ڕەسمی حیزبەکانەوە لە یەکتر!

دزینی هەواڵ لەلایەن سایتی ڕەسمی حیزبەکانەوە لە یەکتر....ئەوەیە فەزیحەت...تۆ بڵیی کامیان لە کامیان دزیبێت...بە پێی ڕێکەوتی بڵاو کردنەوەکەیان بێت ،کوردستان و کوردی (حدک) لە پازادیکی (پاک) ی بە قەرز وەرگرتووە....بڵێی ڕاگەیاندنەکەیان نەبوو بێ بە یەک؟؟؟!!!



+ نوشته شده در 10 / 12 / 1392برچسب:, ساعت توسط دابراو |

رووداو و رووداوەکان!!!

ئاها بە کلکەوە پێوەبوون
رووداو و رووداوەکان
راپرسییەکەی ماڵپەڕی رووداو و گەلەکۆمەی حیزبەکان و شەو و شەونخوونی کادر و ئەندامانیان بۆ بردنە سەرێی دەنگەکانیان. ئەمەیە دەنگ.



+ نوشته شده در 27 / 11 / 1392برچسب:, ساعت توسط دابراو |

"بێهزاد خۆشحاڵی"باشتر بناسه!

بێهزاد خوشحاڵی

 

دەی ئێستاکەش باوەڕ ناکەن کە کاک بێهزاد خوشحاڵی بە تریاکەوە گیراوە یان نا؟
چاو لەو بڵاو کراوەیە بکەن و ئەو کات بڕیار بدەن.
ئەمە هەڤاڵ و دۆستەکانی کاک بێهزاد لە دەرەوەی زیندان نووسینویانە......

ڕوونکردنەوەیێک بۆ ڕای گشتی

لە ماوەی چەند ڕۆژی ڕابوردوودا باس لە دەسبەسەرکرانی کەسایەتی بەناوبانگ و سیمای خۆشەویستی کوردستانی ڕۆژهەڵات بەڕێز کاک "بێهزاد خۆشحاڵی" نوسەر و لێکۆڵینەر، لە باشوری کوردستان لە سەر تۆڕە کۆمەڵایەتیەکان دەکرێت. لەو باسانەدا ئەو بەڕێزە بە تۆمەتی مادە سڕکەرەکان تاوانبار دەکەن و کەسانێکیش بە بێ ئاگاداری لە و تۆمەتە بۆ خۆیان سزا لە سەر کاک بێهزاد دەسەپێنن و هێشتا تا ئێستەیش تەنانەت یەک بەڵگەی باوڕپێکراو و جێگە متمانە لە بەر دەتدا نیە بۆ ئەو تۆ مەتە بەڵام لێرەدا جێگە خۆیەتی ئاماژە بە چەند خاڵ بکرێت بۆ ڕای گشتی؛
١-لەو ساڵانەدا کە لە ناوخۆی وڵات بووین کۆنەپەرستانی کۆماری ئیسلامی بەردەوام ئەو هەڕەشەیان لە هەموو چالاکێکی بە ئابڕوو و دڵسۆزی خەڵکی بەشمەینەتی کوردستان و بەتایبەت ئەوانەی ئەکتیڤ بوون وەکوو کاک بێهزاد، دەکرد و ئەو کەسانەی وا لە نزیکەوە کاک بێهزاد دەناسن بە باشی ئاگاداری ئەو ڕاستیەن. دوا بە دوای ئەوەی ناوبراو ناچار بە جێهێشتنی ڕۆژهەڵات بوو و لە باشوور نیشتەجێ بوو بەردەوام لە پاڵ هەڕەشەی جۆراوجۆری گیانی ئەو باسەیش وەکوو خاڵێک لە بەرنامە بەهێزەکانی کۆماری ئیسلامی بۆ تێک شکاندنی کەسایەتی کاک بێهزاد ئاماژەیان پێ دەکرد.
٢- دڵسۆزی و خەمخوار بوونی ئەو ئازیزە بۆ گەلەکەی تا جێگایک بوو کە بەردەوام بۆ لابردنی کەم و کۆڕی و هەر وەها لێک نزیک کردنەوەی لایەنە سیاسیەکانی ڕۆژهەڵات بە نوسراوە و بەرنامەی لە میدیاکانی ئەو لایەنانە و سەردانی ڕەهبەری و هەر کارێکیتر کاتی خۆی تەرخان دەکرد و لە ماوەی ئەو ٣ ساڵەدا کە لە باشور نیشتەجێیە پێشنیاری زۆری بۆ ئیقامەتی وڵاتە ئوروپاییەکان و ئەمریکای لە بەر ئەوەی خزمەتی گەلەکەی بکات ڕەتکردەوە و سەرەڕای بار و دۆخی سەختی ژیان لە باشوور چاوی لە ڕۆژهەڵات بوو و بیری لە ڕزگاری ئەو گەلە و ئازارەکانی دووری لە ئازیزان و تەنانەت تەنیا ڕۆڵەی "ژوان" لە بیر بردبووەوە.
٣-کاک بێهزاد لەبەر ئەوەی بەردەوام لە سەر یەکدەنگی ئەحزابی ڕۆژهەڵات شێلگیرانە تێدەکۆشی و ئەو زەحمەتانەی کاک بێهزاد و زۆر چالاکی نەتەوە پەروەریتر ئاکامی لە کەوتبوو و کوردی ڕۆژهەڵات بەرەو لێک نزیک بوونەوەیێکی مێژووئی ئەڕوات دیارە ئەو کەسانەی لەبەر کورسی و پۆست و پلەی حیزبی خۆیان یان کەسانێکی بەکرێگیراو بەردەوام دژایەتیان دەکرد. زۆر کار نابەجێ و ناشیاویشیان بۆ دڵسارد کردنەوەی ئەو ئازیزە کرد بەو هیوایەی باشوور بەجێ بێڵێت و بڕوات بۆ وڵاتانیتر بەڵام هیچیان پێ نەکرا.
٤-بەردەوام لە ڕۆژهەڵات میوان سەردانی ماڵی کاک بێهزادی دەکرد و زۆر جار لە سەر ئەوەی لە باری ئەمنیەتی و مەترسی بۆ بەڕێزیان ساز نەکرێت، ئاگاداری پێدرا بوو و کە ئەگەری ئەوە هەیە کە لەو ڕێگەیەو کێشەی بۆ درووست ببێت هەر وەها کە مێژووی کۆماری دژە مرۆڤی ئێران ئەوەی نیشان داوە
ئەو کەسانەی وا ئەو پیلانەیان داڕێشتوە ئامانجی شکاندنی جێگە و پێگەی باش و خۆشناوی کاکە بێهزادیان لە دڵ خەڵک و هەر وەها متمانەی لایەنە سیاسیەکانیان بەو ئازیزە بوە. بە دڵنیاییەوە لە چەند ڕۆژی داهاتوودا ئەو کەس یان کەسانەی وا بۆ هەر دەسکەوتێکی تاکە کەسی خۆیان لەو پیلانەدا ڕۆڵگێر بووبێتن ڕیسوا دەکرێت و پێوەندی ئەو کەسانە بە کامە دەستگای ئیتڵاعاتی و زانیاری و هەر وەها مەبەستی قیزەونیان لەو کارە کە بەس "جاش" پێی دەکرێت کردوویانە بۆ ڕای گشتی بە بەڵگەوە ئاشکرا ئەبێت.
جێگەی خۆیەتی ئاماژە بەوە نکرێت کە کاک بێهزاد نووسەری ٥٤ کتێبەو بە هەزاران نووسراوەی بۆ گەیاندنی ئازارەکانی نەتەوەی کورد بە چارەسەری و ڕزگاری ئەو گەلە تۆمار کراوە و زۆرتر لە ٢٠ ساڵە ژیانی خۆی بۆ ئامانجی پیرۆزی نەتەوەیی لە مەترسی خستوە و لە بازداشتگای ئیدارەی ئیتڵاعات و هەڕەشەی گیانی بۆ خۆی و کەس و کاری و چاودێری ئەمنیەتی بەردەوام تا دوری لە بنەماڵە و ماڵ و سامان نەیانتوانی هیچ لە ورەی بەرزی ئەو ئازیزە کەم کەن لێرەشدا بە دڵنیاییەوە هەر وا دەبێت.

 



+ نوشته شده در 23 / 11 / 1392برچسب:, ساعت توسط دابراو |

احمدتوفیق و کودتا درایران!

تاریخ: 45/11/06 شماره: ه 5/736

آقای بروزبیک بادفر[[1]] ساکن جوانرود و جعفر فتاحی [[2]] ساکن شوشمی بالا در تاریخ 45/10/22 در نوسود ملاقات آقای بروزبیگ ضمن صحبت اظهار داشت اخیرا برای سرکشی بمتواریان جوانرود بطویله [[3]] رفته بودم. محمد بیگ رستمی (وکیلی) میگفت حزب دمکرات کردستان ایران و حزب توده ایران طرفداران مصدق با حزب توده عراق با جمال عبد‌الناصر پیمان بسته‌اند که وسیله احمد توفیق در بهار آینده در ایران کودتا بکنند. نظریه رهبر عملیات بروز بیگ بادفر رابطه متواریان جوانرود و ارتش یکم است و دائما بخاک عراق رفته و آمد می‌نماید و در مورد گزارش مذکور تاکنون از منابع خبری واصل نگردیده‌است نظریه رئیس امنیت داخلی در مورد گزارش مذکور تاکنون خبری از سایر منابع بدست نیامده و در اینمورد بنحو مقتضی تحقیق خواهد شد. خواهشمند است چنانچه قرائن و شواهدی در این باره در ستاد موجود است به 5/ هـ ابلاغ دارند. در پرونده روابط حزب دمکرات کردستان با حزب توده ضمیمه شود. پاورقی: 1- شوشمی بیگ بادفر فرزند محمدامین بروز و در پاوه به دنیا آمد طبق سند بیوگرافیک ساواک با اینکه از هر دو چشم نابینا بود شخص مرموزی بود وی مدتها با ارتش یکم همکاری داشت و دائما به عراق رفت و آمد می‌نمود و رابط متواریان جوانرود هم بود لیکن از سال 46 مورد سوءظن ارتش یکم قرار گرفت و به همکاری وی خاتمه داده‌شد. وی در ظاهر یک فرد شورشی و در باطن یکی از طرفداران جلال طالبانی بود وی دارای سابقه همکاری با ساواک سنندج نیز بود. اسناد ساواک، پرونده‌های انفرادی 2- جعفر فتاحی فرزند فتاح در سال 1302 ه ش در کرمانشاه به دنیا آمد. وی از اهالی باباکوچک عراق و تابع حلبچه بود برابر گزارش ساواک در تاریخ 55/12/08 یاد شده شخص شاهدوست و میهن‌پرست بوده و مدتها با این سازمان همکاری داشته‌است مضافا نامبرده زمانی که دیاری بیگ جاف درمنزل وی بود نحوه رفتار و تماس‌های ویرا در اختیار ساواک قرار میداد. اسناد ساواک. پرونده‌های انفرادی 3- طویله یکی از شهرهای مرزی عراق است. که در آن سالها محل عبور عناصر حزب دمکرات کردستان ایران و قاچاقچیان همکار آنها بوده‌است. 

منبع:چپ در ایران به روایت اسناد ساواک حزب دموکرات کردستان ایران جلد



+ نوشته شده در 6 / 11 / 1392برچسب:, ساعت توسط دابراو |

نامه‌ کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران به‌ کمیته‌ مرکزى حزب دمکرات کردستان ایران

دوستان گرامى! اعلامیه‌ مورخ 18 دى ماه‌ 1358 [1358/10/18] شما درباره‌ حادثه‌ حمله‌ گروههاى مسلح کومله‌ به‌ یک واحد از نیروهاى انتظامى در مهاباد ما را بر آن داشت که‌ طى این نامه‌ برداشت خود را درباره‌ آنچه‌ که‌ در لحظه‌ کنونى در کردستان ایران میگذرد، با شما در میان بگذاریم . پیش از هر چیز به‌ اطلاعتان میرسانیم که‌ کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران اعلامیه‌ 18 دى ماه‌ شما را با خشنودى استقبال کرد. این خوشنودى از اینجهت است که‌ کمیته‌ مرکزى حزب دموکرات کردستان ایران طى این اعلامیه‌ براى اولین بار بطور علنى نخستین گام را براى جداکردن جبهه‌ نیروهاى انقلاب راستین خلق کرد و از شخصیت ها و گروههاى اشوبگر ضدملى برداشته‌ است ، همان گروههائى که‌ به‌ تحریک و گردانندگى دشمنان خارجى و داخلى ایران میکوشند حل مسالمت آمیز مسئله‌ ملى را غیر ممکن سازند وآتش جنگ برادر کشى را در کردستان ایران برافزودند و از این راه‌ انقلاب ایران و بویژه‌ رهبرى امام خمینى را تضعیف کنند و راه‌ را براى تسلط مجد نیروهاى ضد انقلابى در میهن ما هموار سازند. مدتها بود که‌ کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران انتظار چنین اقدامى را از طرف رهبرى حزب دموکرات کردستان ایران داشت زیرا از حزبى که‌ در آن مبارزان وفادار به‌ راه‌ قهرمانان ملى خلق کردستان ایران و همه‌ خلقهاى ایران - قاضى محمد، صدر قاضى سیف قاضى ، گردآمده‌اند، انتظار دیگرى نمیرفت . همانطور که‌ بارها در دوران پس از انقلاب در دیدارهاى دوستانه‌ بین رفقاى رهبرى حزب توده‌ ایران و دوستانى از رهبرى حزب دموکرات کردستان ایران و در بیانیه‌هاى حزب توده‌ ایران بمناسبت اوضاع و حوادث کردستان بر دشمنى بیان گردیده‌است ، برداشت ما درباره‌ اوضاع کردستان ایران چنین است : اول - جریان سیاسى متکى به‌ نیروهاى راستین خلق کرد ایران که‌ در عین وفادارى کامل به‌ انقلاب ضد امپریالیستى دموکراتیک و خلقى سراسر ایران خواستار آنند که‌ در چارچوب پیروزى و پیشرفت این انقلاب در چارچوب تثبیت تحکیم و گسترش همه‌ جانبه‌ آن به‌ محرومیتهاى ملى خلقهاى غیر فارس در ایران و از آنجمله‌ خلق کرد ایران پایان داده‌شود. این نیروها بخوبى درک میکنند که‌ پایان یافتن محدودیتهاى خلق کرد ایران تنها در صورت تامین واقعى استقلال ملى سراسرى ایران و رهائى از نوع تسلط امپریالیستى و در درجه‌ اول امپریالیسم امریکا امکان پذیر است . دوم - جریان سیاسى متکى به‌ ضد انقلاب در کردستان این جریان داراى ریشه‌هاى داخلى و خارجى است و از طرف سرسپردگان و وابستگان به‌ رژیم سرنگون شده‌ خاندان پهلوى پشتیبانى میشود به‌ نیروهاى خارجى دشمن انقلاب ایران یعنى امپریالیسم آمریکا و انگلیس صهیونیسم و دولت بعثى عراق متکى است و از آنها نیرو میگیرد. این جریان همه‌ نیروهاى ارتجاعى کردستان ایران را در بر میگیرد و با چهره‌هاى ماسک دار رنگارنگ بخشى در قیافه‌ خانها و فئودالها بخشى با قیافه‌ مذهبى و بخشى با قیافه‌ هاى چپ نما میکوشد خلق کرد را گمراه‌ کند. و بدنبال نقشه‌هاى شوم خود بکشاند این جریان بدون تردید با جریانهاى ضد انقلابى دیگر در سراسر ایران و از آنجمله‌ در دستگاه‌ دولتى و سازمانهاى ضد انقلابى در ارتباط مستقیم است . و براساس نقشه‌ مشترکى با آنان عمل میکنند. تاسف کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران و همه‌ نیروهاى انقلابى راستین ایران در این بود که‌ در کردستان ایران تا همین هفته‌هاى اخیر خط فاصلى بین این دو جریان دیده‌نمیشد. این وضع از دو طرف مورد سوءاستفاده‌ قرار میگرفت از یکسو شونییتهاى فارس که‌ هیچگونه‌ حقى براى خلقهاى غیرفارس در ایران قائل نیستند و در دستگاه‌ دولتى و بویژه‌ در ارتش هنوز پستهاى بسیار حساس را در دستگاه‌ دولتى و بویژه‌ در ارتش هنوز پستهاى بسیار حساس را در دست دارند همیشه‌ کوشیده‌اند که‌ از واقعیت نبودن مرز روشن بین نیروهاى انقلابى و ضد انقلابى در کردستان بهره‌ گیرى کنند و تمامى خلق کردستان را در موضعى دشمنانه‌ علیه‌ انقلاب ایران را وانمود کنند و با این بهانه‌ هر گونه‌ کوششى را در جهت حل مسئله‌ ملى و شناخت حقوق حقه‌ خلق کردستان ایران با ناکامى روبرو سازند و تنها راه‌ حل آرزوئى خود را که‌ سرکوب خونین خلق کرد است . بعنوان مبارزه‌ قاطع علیه‌ دشمنان انقلاب تحمیل نمائید. از سوى دیگر دشمنان انقلاب ایارن هم ، که‌ بدون تردیدو متاسفانه‌ هنوز در مقامات دولتى و رادیو و برخى مطبوعات مواضعى را در دست دارند، در عین اینکه‌ از آنطرف میکوشند خلق کرد را به‌ موضعگیرى خصمانه‌ علیه‌ انقلاب تحریک کنند از اینطرف هم فریاد: "کردستان انقلاب را بخطر انداخته‌ است " میکوشند هر چه‌ زودتر و هر چه‌ عمیقتر و آشتى ناپذیرتر قدرت مرکزى دولت را علیه‌ خلق کرد وارد عملیاتى خصمانه‌ نمائید آنها خوب میدانند که‌ برافروخته‌ شدن جنگ برادر کشى و ریشه‌ گرفتن دشمنى بین خلقهاى ایارن انقلاب را با دشواریهاى فراوان روبرو خواهد کرد. جبهه‌ انقلاب را ناتوان خواهد ساخت و اجازه‌ نخواهد داد که‌ در جنگ زندگى و مرگ مردم ایران علیه‌ توطئه‌هاى امپریالیستى همه‌ نیروهاى خلق تجهیز شوند. بدون تردید شعله‌ور شدن آتش برادر کشى در ماه‌ شهریور [1358/06/] در کردستان ایران را باید بخشى از همین نقشه‌ جهنمى دشمنان انقلاب ایران دانست . نباید اجازه‌ داد که‌ یک چنین توطئه‌اى دوباره‌ امکان عملى شدن پیدا کند. در این راه‌ بویژه‌ در لحظه‌ کنونى که‌ انقلاب میهن ما در رودروئى با توطئه‌هاى خطرناک امپریالیسم آمریکا قرار گرفته‌ است ، بسیار سنگین و پر مسئولیتى بعهده‌ رهبرى حزب دموکرات کردستان ایران است . دوستان گرامى ! شما خوب میدانید که‌ امپریالیسم بسرکردگى امپریالیسم آمریکا که‌ از پیروزى انقلاب در ایران ضربه‌ جبران ناپذیرى بر پیکرش وارد آمده‌ و از تعمیق ستمگرى ضد امپریالیستى و خلقى انقلاب ایران در ماههاى اخیر و تاثیر روز افزون آن در تمام کشورهاى منطقه‌ که‌ هنوز دید سیطره‌ امپریالیستها قرار دارند، سخت هراسان شده‌ تمام وسائل و امکانات خود را بکار انداخته‌ است ، تا انقلاب ما را با شکست روبرو سازد. شما خوب میدانید که‌ دولت بعثى عراق با ارسال اسلحه‌ و پول در کردستان ایران شدیدا فعال است . شما خوب میدانید که‌ دولت بعثى عراق با ارسال اسلحه‌ و پول و مهمات و آذوقه‌ از گروههائى وابسته‌ به‌ خود و گروههاى دیگر ضدانقلابى از دارودسته‌ شیخ عثمان و شیخ جلال و زرگارى ها گرفته‌ تا کومله‌ و دارودسته‌ سرهنگ علیار با تمام قوا پشتیبانى میکند. شما خوب میدانید که‌ بین دولت بعثى عراق و گروههاى ضد انقلابى کردید دیدارهاى منظم براى تنظیم نقشه‌ واحد در جهت دشمنى عملى با انقلاب ایران انجام میگیرد. شما خوب میدانید که‌ دولت بعثى عراق به‌ نمایندگى جبهه‌ مشترک دشمنان انقلاب ایران یعنى آمریکا اسرائیل رژیم سادات و عربستان سعودى نه‌ تنها در کردستان بلکه‌ در خوزستان و بلوچستان در پخش اسلحه‌ و پول براى تجهیز نیروهاى ضدانقلاب ، فعالانه‌ دست بکار است . شما خوب میدانید که‌ گروههاى از ارتشیان ضد انقلابى در تهران و در واحدهاى دیگر ارتش و همچنین از افسران آریامهرى باز نشسته‌ با نیروهاى وابسته‌ به‌ ضد انقلاب در کردستان رابطه‌ برقرار کرده‌اند و با آنها اقدامات مشترک اشوب طلبانه‌اى را ترتیب میدهند. شما خوب میدانید که‌ گروههاى سیاسى وابسته‌ به‌ ضدانقلاب مانند حزب جمهورى خلق مسلمان پیروان شاپور بخیتار در حزب ایران تا جبهه‌ دموکراتیک ملى و گروههاى وابسته‌ به‌ ضدانقلاب در کردستان رابطه‌ برقرار کرده‌اند و با آنان اقدامات مشترکى را علیه‌ انقلاب سازمان میدهند. انقلاب ایران از رهبرى حزب دموکرات کردستان ایران حزبى که‌ بدون شک بخش چشمگیرى از بهترین فرزندان انقلابى میهند دست خلق کرد. در صفوفش گردآمده‌اند. میطلبد که‌ بیدرنگ در کشیدن خط مشخص و بدون ابهام جدائى میان نیروهاى میهندوست و ترقیخواه‌ کرد و گروههاى ضدانقلابى و خیانت وابسته‌ به‌ دشمنان به‌ اقدام همه‌ جانبه‌ و عملى دست زند و از این راه‌ کمک موثرى به‌ تثبیت تحکیم و گسترش انقلاب برساند. دوستان خلق کرد و انقلاب ایران از رهبرى حزب دموکرات کردستان ایران انتظار دارند که‌ هر چه‌ سریعتر خود را از جبهه‌ همکارى با کومله‌ و شخصیتها و گروههاى وابسته‌ به‌آن و همچنین گروههاى حادثه‌ جو و آنار شیست که‌ با جنگ و آشوب بازى میکنند جدا کند و توطئه‌هاى ضد ملى و ضد انقلابى آنانرا افشاء نماید. و از اینراه‌ امکان توفیق مذاکرات صلح را بر پایه‌ پیام تاریخى امام خمینى رهبر انقلاب ایران ، و پیشنهادهاى هئیت نمایندگى دولت و پیشنهادهاى تکمیلى کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران بوجود آورد و صلح و سازندگى و حقوق ملى را براى خلق کرد ایران تامین کند، دوستان گرامى ! کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران امیدوار است که‌ رهبرى حزب دموکرات کردستان ایران با موضعگیرى قاطع خود یک گام تاریخى در جهت تحکیم جبهه‌ متحد خلق جبهه‌اى که‌ همه‌ نیروهاى انقلابى راستین را در بر میگیرد بردارد. ما بشما اطمینان میدهم که‌ نیروهاى توده‌اى در سراسر ایران درآینده‌ هم مانند گذشته‌ پرچم مبارزه‌ براى پایان دادن به‌ محرومیتهاى ملى راهمپا با پرچم مبارزه‌ براى استقلال ملى آزادى و تغییرات بنیادى در نظام اجتماعى بود زحمتکشان شهر و روستا برافراشته‌ نگاه‌ خواهد داشت . ما امدواریم که‌ حزب دموکرات کردستان ایران با گامهاى شجاعانه‌ و انقلابى جاى شایسته‌ خود را در مجموعه‌ جنبش انقلابى بدست آورد و نقش خلقى خود را در جهت تثبیت تحکیم و گسترش انقلاب ایران بثبوت برساند. با درود برادرانه‌ کمیته‌ مرکزى حزب توده‌ ایران دبیر اول : نورالدین کیانورى 22 دى ماه‌ 1358 [1358/10/22] ---------------------------------------- [1358/10/22]



+ نوشته شده در 22 / 10 / 1392برچسب:, ساعت توسط دابراو |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


ده نگێکی جیاواز له ناو حیزبی دێموکرات صدایی متفاوت از درون حزب دمکرات

آرشیو

نویسندگان

پیوند های وبلاگ

لینک های روزانه

امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 661
بازدید کل : 220292
تعداد مطالب : 226
تعداد نظرات : 156
تعداد آنلاین : 1


خدمات وبلاگ نویسان
قالب وبلاگ - یاس تم

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 23 صفحه بعد

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ tarikere محفوظ می باشد.
قالب وبلاگ - بازی آنلاین - طراحی سایت

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب