صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

خانه | پست الکترونیک | آرشیو

صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

تماس بانویسنده ازطریق ایمیل:tarikeredemokrat@yahoo.com


فرمان برای تجزیه-1

گوشه های پنهان توطئه،برای تجزیه مهاباد

روز ششم ژوئیه1945(15تیر1324)،کمابیش دو ماه پس از تسلیم بدون شرط آلمان،دفترسیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی،طی فرمانی میرجعفر باقراف،دبیرکمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان شوروی،ماموریت داد تا(اقدامات برای ایجاد جنبش تجزیه طلبی در آذربایجان جنوبی و دیگر استانهای شمالی ایران)راآغاز کند.دراین فرمان آمده بود:
1-لازم است،اقدامات مقدماتی برای ایجاد منطقه خودمختار ملی آذربایجان با اختیارات گسترده در داخل ایران آغاز گردد.
همزمان،باجنبش تجزیه طلبی جداگانه دراستان های گیلان،مازندران،گرگان و خراسان ایجاد گردد.
2-ایجاد یک حزب دمکرات در آذربایجان جنوبی،بنام (حزب دمکرات آذربایجان) (فرقه دمکرات آذربایجان)،باهدف راهنمایی(راهبری)جنبش تجزیه طلبی.ایجاد حزب دمکراتیک در آذربایجان،باید با تجدید سازمان متناسب تشکیلات حزب توده ایران در آذربایجان جنوبی وادغام آن و همه ی هواداران جنبش تجزیه طلبی،ازهرگروه (درفرقه دمکرات)،همزمان باشد.
3-اقدام های مقتضی در میان کردهای شمال ایران،برای جذب آنان به جنبش تجزیه طلبی مجزا،برای ایجاد منطقه خودمختار ملی کردستان،بعمل آید.
4-استقرار یک گروه از کارگران مسئول،برای راهنمایی (راهبری) جنبش تجزیه طلبی و هماهنگ کردن اقدامات آنها،با سرکنسول اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در تبریز.
نظارت عالیه بر این گروه،بعهده باقراف و یعقوب اوف می باشد.
5-مسئولیت کارهای مقدماتی انتخابات آذربایجان جنوبی برای پانزدهمین دوره ی قانون گذاری مجلس ایران،بعهده ی کمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان (باقراوف و ابراهیم اوف) گذارده میشود تا اطمینان حاصل شود که نمایندگانی که انتخاب میشوند،هوادار جنبش تجزیه طلبی بر پایه ی شعارها (اصول)،زیر می باشند...
6-ایجاد گروههای رزمنده مسلح به جنگ افزارهای ساخت خارج(غیره رسمی)،با هدف فراهم اوردن امکان دفاع برای هواداران شوروی و فعالان جنبش تجزیه طلبی دمکراتیک و سازمانهای حزب (فرقه های دمکرات آذربایجان و دمکرات کردستان).
7-ایجاد انجمن روابط ایران و جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان،به منظور تقویت اقداما های فرهنگی و تبلیغاتی در اذربایجان جنوبی.
مسئولیت این مهم،بعهده رفیق {نیکلای} بولگانین،همراه با رفیق باقراوف،گذارده شود.
8-برای جذب توده های وسیع به جنبش تجزیه طلبی،لازم میدانیم که (انجمن دوستداران آذربایجان شوروی) در تبریز و تمامی نواحی آذربایجان جنوبی و گیلان،تشکیل شود.
9-کمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان شوروی،موظف است که یک مجله مصور در باکو برای پخش در ایران و سه روزنامه در آذربایجان جنوبی،ایجاد کند.
10-بنگاه انتشارات دولتی (Yudin) متعهد است که سه ماشین چاپ مسطح در اختیار کمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان قرار دهد،تا برای ایجاد امکانات چاپی (tipographskaya baza) برای حزب دمکرات (فرقه دمکرات) آذربایجان جنوبی بکار گرفته شود.
11-مسئولیت تهیه کاغذ خوب برای چاپ مجله ی مصور در باکو و همچنین سه روزنامه در آذربایجان جنوبی،بعهده narkomvneshtorg [کمیته ی خلق برای تجارت خارجی](رفیق[آناستاس]میکویان) گذارده شود.مجموع شمارگان،نباید از سی هزار نسخه کمتر باشد.
12-به کمیساریای خلق برای امور داخلی [nkvd] جمهوری اذربایجان شوروی،اجازه داده شود که زیرنظر رفیق باقراوف،برای کسانی که مامور اجرای این اقدامات می باشند،مجوز رفت به ایران و بازگشت از ایران،صادر شود.
13-برای تامین هزینه های جنبش تجزیه طلبی در آذربایجان جنوبی و انتخابات پانزدهمین دوره قانونگذاری مجلس،کمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان شوروی،از صندوق ویژه ارز خارجی،مبلغی برای یک میلیون روبل (برای تبدیل به تومان) در نظر گرفته شود.
 
روز14ژوئیه 1945یعنی25مرداد1324،یعنی هشت روز پس از صدور فرمان دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر،دستورالعمل بکلی سری (در مورد انجام ماموریت ویژه در سراسر آذربایجان جنوبی و استانهای شمالی ایران)صادر کرد.دراین دستورالعمل گفته شده بود:
    فوری ترتیب انتقال پیشه وری و کام بخش (ازرهبران حزب توده)را به باکو برای انجام مذاکره بدهید.بسته به نتیجه مذاکره،انتقال پادگان(صادق پادگان)ریاست کمیته ناحیه ای حزب توده آذربایجان را در نظر داشته باشید...
به کمیته منطقه ای حزب توده تبریز و تشکیلات ناحیه ای آن توصیه کنید که تقاضای حزب دمکرات(فرقه دمکرات)آذربایجان را مورد بررسی قرار دهد و تصمیم به انحلال تشکیلات حزب توده گرفته و اعضا را،وارد حزب (فرقه)دمکرات آذربایجان بنمایند.
انجام کارهای تشکیلاتی برای ایجاد جنبش تجزیه طلبی برای: منطقه خودمختار آذربایجان و منطقه خودمختار کردستان،و با اختیارات گسترده؛ودر استانهای گرگان،گیلان و مازنداران و خراسان،تشکیلات جنبش تجزیه طلبی بر مبنای منطقه ای بنا شود...
روز13فوریه1945(24بهمن1323)،یعنی ماهها پیش از اعلام موجودیت فرقه دمکرات آذربایجان و کردستان،حسن حسن اوف که با ماموریت ویژه ای برای راه اندازی جنبشهای تجزیه طلبانه به ایران آمده بود،دراین گزارش67صفحه ای که برای میرجعفرباقراوف دبیرحزب کمونیست آذربایجان فرستاده بود،مینویسد:
مامورینی که از آذربایجان شوروی به اینجا امده اند،کارهای بزرگی انجام میدهند،لیکن هنگام اتخاذ تدابیر مهم چون از مقصود نهایی حکومت شوروی (تجزیه آذربایجان و شمال کردستان) بی اطلاعند،نمیتوانند کارها را چنانکه باید و شاید پیش ببرند...
دولت ایران که در آستانه فروپاشی است قادر به حفظ استقلال کشور خویش نیست.
وی در ادامه گزارش خود به میرجعفر باقراوف مینویسد:
ماموران آذربایجان شوروی،باید ایده ازادی خلق آذربایجان را مطرح کنند...زیرا ازادی اهالی آذربایجان جنوبی،برادران ما را برای همیشه از خطرمحو و نابود شدن،خلاص میکند...
ماعقیده داریم که شرایط جهانی برای اجرای این وظیفه تاریخی،بسیار مساعد است.باید آزاد کردن خلق آذربایجان در ایران،با قلع و قمع آلمان هیتلری،مصادف شود.
از آنجا که مامور کارکشته ای چون حسن حسن اوف میدانست که مردم آذربایجان،روی خوش به روسها و تلاشهای تجزیه طلبانه،نشان نمیدهند و شمار تجزیه طلبان با وجود چندین سال اشغال آذربایجان از سوی شوروی بسیار اندک است،به میرجعفرباقراوف یادآور میشود:
برای حل مسئله آذربایجان نمیتوان به گفتگوهای دیپلماتیک امید بست.آزادی آذربایجان جنوبی و برقراری حکومت کامل دمکراتیک در آنجا و یا الحاق آن به آذربایجان شوروی،تنها از طریق عصیان خلق قابل اجراست و بایستی متفقین(بریتانیا و آمریکا)را در مقابل عمل انجام شده قرار دهیم.
اما با گذشت زمان،ازآنجا که با وجود سلطه روسها بر آذربایجان،مردمان این خطه حاضر نبودند که با روسها در زمینه تجزیه میهن شان همکاری کنند،حسن حسن اوف به میرجعفر باقراوف پیشنهاد میکند:
از اینرو ضروری است آذربایجانی هایی مانند میرجعفر پیشه وری مدیر روزنامه آژیر،شعله ور سردبیر روزنامه و مالک از تهران به تبریز آورده شوند.درلحظات ضروری باید چند مامور برای رهبری،ازآذربایجان شوروی به اینجا فرستاد...برای حمایت ازاین حزب(درآذربایجان)پیشنهاد میکنم به آنها ماهانه ده هزار تومان کمک مالی شود.
وی در گزارش خود پیرامون مسئله کردها براین باور بود که:
بعدازحل مسئله(تجزیه)آذربایجان،باید به کردها خودمختاری اعطا شود و ماموران ما بایستی دراین جهت فعالیت کنند.
سرانجام روز 11ژوئن1945(21خرداد1324)کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی:
لایحه طرح تشکیل جنبشهای جدایی خواهانه در آذربایجان و سایر شهرهای شمالی ایران(شمال کردستان)را جهت اظهار نظر برای مولوتف،باقراوف و کافتارادزه،فرستاد.
 
ادامه دارد...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



+ نوشته شده در 11 / 5 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


ده نگێکی جیاواز له ناو حیزبی دێموکرات صدایی متفاوت از درون حزب دمکرات

آرشیو

نویسندگان

پیوند های وبلاگ

لینک های روزانه

امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 126
بازدید هفته : 339
بازدید ماه : 331
بازدید کل : 219962
تعداد مطالب : 226
تعداد نظرات : 156
تعداد آنلاین : 1


خدمات وبلاگ نویسان
قالب وبلاگ - یاس تم

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ tarikere محفوظ می باشد.
قالب وبلاگ - بازی آنلاین - طراحی سایت

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب